מכפיש. סאיב עריקאת
מכפיש. סאיב עריקאתצילום: רויטרס

כ-50 חיילים וקצינים (במיל') אשר לחמו במהלך מבצע חומת מגן ומחזיקים כרטיס אדי, פנו היום באמצעות הארגון המשפטי "שורת הדין" למשרד הבריאות ולמרכז הארצי להשתלות בדרישה להוציא לאלתר את סאיב עריקאת אל מחוץ לרשימת ההשתלות בישראל.

זאת בשל העובדה כי עריקאת לא פעם הכפיש את חיילי צה"ל, קרא להחרמת מדינת ישראל, מנהל נגדה תעמולה לסנקציות, ומוביל את תנועת ה-BDS לבידוד מדינת ישראל ולפגיעה בה.

לאחרונה פורסם בעיתונות כי הוגשה בקשה מטעמו של סאיב עריקאת, בכיר הרשות הפלסטינית, להשתלת ריאה בגופו בישראל.

כזכור, בעקבות מבצע חומת מגן בשנת 2002, וקרב חיילי המילואים בג'נין, בו נהרגו 13 לוחמי צה"ל, יצא סרט תעמולה של הבמאי מוחמד בכרי בשם "ג'נין ג'נין". הסרט, שמומן על ידי בכירי הרשות הפלסטינית, מביא עדויות לכאורה על פשעי מלחמה שביצע צה"ל בג'נין, שהתבררו כשקר מוחלט, וכך קבע גם בית המשפט המחוזי מרכז.

עריקאת נטל חלק נכבד בהפצת אותה עלילת דם המגולמת בסרט, כביכול התרחש טבח בג'נין, הוא הופיע אז באמצעי התקשורת השונים, בעיקר בערוצי הטלויזיה הזרים, והפיץ את עלילת הטבח.

בנוסף בחודש נובמבר 2010 כתב עריקאת מכתב שבח למתכנן רצח השר רחבעם זאבי, ובדצמבר 2015 הוא ערך ביקור ניחומים אצל משפחת מחבל נוסף שביצע פיגוע ירי נגד כוחות צה"ל.

נוסף על אלו, עריקאת הינו תומך נלהב בתנועת החרם כנגד ישראל – BDS. הוא ביקר בעבר את נציגי האיחוד האירופי משום שלא תמכו ב-BDS, ואמר כי כל תמיכתם בפתרון שתי המדינות הינה חסרת משמעות אם לא יתמכו בהחרמת ישראל.

במכתב שנשלח למרכז הארצי להשתלות נכתב כי על ידי יו"ר ארגון שורת הדין ניצנה דרשן לייטנר כי: "לא יעלה על הדעת, כי מי שמכפיש את אזרחי ישראל, ומי שמעליל עלילת דם על חיילי צה"ל, יזכה לתרומה מטעם אזרחים או חיילים אלה. כמו כן, לא יעלה על הדעת, כי מי שקורא להחרמת מדינת ישראל, מנהל תעמולה לסנקציות כנגדה, ומוביל את תנועת ה-BDS לבידוד מדינת ישראל ולפגיעה בה, יבקש כעת את סיועה של אותה מדינת ישראל בשעה שהוא זקוק לה. מי שבוחר להחרים את מדינת ישראל, יתכבד ויחרים את כל שירותיה של מדינת ישראל".

עוד נאמר במכתב, "לאור הדיון שהתנהל ביומיים האחרונים, למדנו מתגובת משרד הבריאות והמרכז הארצי להשתלות, כי הבקשה מטעמו של עריקאת להימנות על רשימת הממתינים להשתלת ריאה בישראל תידחה, מאחר שאינו אזרח ישראלי. יחד עם זאת הובהר, כי במקרים מסוימים, על אף שאלה חריגים ביותר, כאשר אין התאמה בין הממתינים להשתלת ריאה לבין ריאה המוצעת להשתלה, מציעה ועדת ההשתלות את השתלת הריאה גם למי שאינו אזרח ישראלי, וזאת בכפוף להסכמת משפחת התורם. עלינו להבהיר, כי גם החרגה זו איננה ראויה, ודינה להידחות".

"השתלות אברים מבוססות על עקרונות של ערבות הדדית ושל נכונות להקרבה, הן כרוכות באובדן ובכאב גדול. איננו רואים כנכון להוסיף כאב וצער על ידי מתן לגיטימציה למהלך לא הגיוני של סיוע לגורם אנטי ישראלי, שלא רק שאינו ערב לקיומה של החברה הישראלית, אלא אף פועל להחרבתה ולדה-לגיטימציה שלה. אנו ערים להיותה של ישראל מדינה נאורה וחותרת להיות אור לגויים, ויעידו על כך פעולות הומניטריות לאינספור שמבצעת המדינה. עם זאת, אנו מבהירים בד בבד, כי לא ראוי שאיבר אחד מאיבריה של מדינת ישראל, או אזרחיה, יחיה את מי שפועל באופן שיטתי לפגיעה אנושה בה"- לשון המכתב.

ניצנה דרשן לייטנר, יו"ר ארגון שורת הדין הוסיפה ואמרה: "הגשתה של בקשה זו הינה מקוממת ביותר. סאיב עריקאת נושא על גבו קופת שרצים מתועבת ועמוסה בהכפשת אזרחי ישראל, ובתמיכה ברוצחים המפגעים בהם. אלו אותם אזרחי ישראל שמהם הוא מבקש כעת את ריאתם".