להוציא צו. מנדלבליט
להוציא צו. מנדלבליטצילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיש היום בקשה למתן צו ביניים-ארעי בעתירת הארגונים עדאלה, מרכז ירושלים לזכויות אדם ואלמיזאן לזכויות אדם גד חוק ההסדרה.

היועץ מבקש מבג"ץ להקפיא את המצב הקיים כך שלא תבוצענה פעולות מעשיות של הפקעה, תכנון, רישום ותפיסת חזקה של קרקע המוגדרת "פרטית פלסטינית" לטובת ההתיישבות היהודית ביו"ש, בהתאם למועדים הנקובים בחוק ההסדרה.

בכך, מבקש היועמ"ש לתת תוקף של צו ביניים להסדר הדיוני שנקבע בחודש מרץ 2017. הסיבה לבקשה היא העובדה שבעוד שבוע יחול המועד האחרון בו על פי החוק צריכה לפקוע הבעלות הפלסטינית בקרקעות עליהן חל חוק ההסדרה.

נציין כי העתירה נגד חוק ההסדרה הוגשה בשם 17 רשויות מקומיות פלסטיניות ביהודה ושומרון, אשר קרקעות הנמצאות בתחומיהן עלולות לכאורה להיפגע מיישום החוק.

בתגובה לבקשה מסרה מועצת בנימין, שצורפה כמשיבה לעתירה בעניין החוק, כי היא מתנגדת להוצאת הצו ודורשת להתחיל ביישום החוק במועדים שנקבעו. בתגובת המועצה נאמר בין היתר "כל דחייה ביישומו המלא של החוק, מאריכה את משך הפגיעה בזכויות תושביה של המועצה, לרבות הזכות לכבוד, לקניין, לחינוך ולשוויון, כמו גם ביכולתה של המועצה למלא את תפקידה ולדאוג לרווחת תושביה".

עורכות הדין סוהאד בשארה ומאיסאנה מוראני ממרכז עדאלה מסרו בתגובה, "אמנם היועמ"ש מבקש צו ביניים להקפאת פעולות של הפקעת אדמות פלסטיניות פרטיות לפי חוק ההסדרה, אך במקביל הוא מבקש להקפיא את ההליכים והצווים כנגד הבנייה בהתנחלויות על קרקע פלסטינית פרטית, ובכך מאפשר את המשך הפגיעה בזכויות הקניין של פלסטינים בגדה המערבית. לכן, מן הראוי שבג"ץ יוציא צו ביניים שימנע את יישום כלל הוראות חוק ההסדרה, לרבות ההוראות בדבר הקפאת האכיפה נגד הבנייה הקיימת בהתנחלויות".