עתירה לבג"ץ. בית המכפלה
עתירה לבג"ץ. בית המכפלהללא קרדיט צילום

עשרה פלסטינים המשתייכים למשפחת אבו רג'ב בחברון עתרו לבג"ץ בדרישה לפנות את בית המכפלה בעיר, כך מדווח הבוקר (שלישי) "הארץ".

העותרים טוענים כי המתיישבים היהודים לא רכשו זכויות כחוק בנכס, זאת למרות המסמכים המעידים על עסקת רכישה שנערכה בין חלק ממשפחת אבו רג'ב ובין המתיישבים.

לאחר הצגת מסמכי המכר בשנת 2012 החליט היועץ המשפטי לאיו"ש דאז כי יש לערוך הליך "רישום ראשון" לנכס. הוועדה לרישום ראשון החליטה בשנת 2015 לעצור את הליך הרישום לאחר שלטענתה לא הוצגו לה מסמכי רכישה מקוריים תקפים, אולם החלטה חריפה של ועדת העררים שהתקבלה לפני כחודשיים קבעה כי המסמכים קיימים והורתה לחדש את הליך הרישום.

כעת טוענים העותרים כי המתיישבים לא רכשו זכויות כדין בנכס, וכי הדרך בה מוצגת החלטת ועדת העררים הינה שגויה.

לאור זאת דורשים העותרים לפנות מהבית את המתיישבים שנכנסו אליו לאחרונה, ונשארו בו למרות צו שטח צבאי סגור שהוצא למקום.

בעתירה נטען כי המדינה "הפרה את החובה המוטלת עליה על פי דין לשמור על הסדר הציבורי במקום מתוקף מעמדה כמי שמחזיק באזור בתפיסה הלוחמתית ... התנהלות המשיבים בעת הפלישה של המתנחלים אל הנכס עולה לכדי מחדל חמור ואוזלת יד באכיפה אפקטיבית".

מעמותת "הרחיבי מקום אהלך" המאכלסת את הבניין נמסר בתגובה: "מדובר בעתירה שמי שעומד מאחריה הם ארגוני הטרור: הרשות הפלסטינית יחד עם חמאס. עתירה זו מופרכת וללא אחיזה במציאות וזאת בזמן שהמוכרים הערבים כלואים ברמאללה מזה חמש שנים וגזר דין מוות תלוי ועומדכנגדם בעוון מכירת הבית. לגופו של עניין: העסקה קיבלה את כל האישורים הנדרשים לאכלוס הבניין על פי החוק. לבתי הערבים מגישי העתירה אין כל רישום בטאבו או אישור זכויות, כך שאם צריך להתקיים דיון, הדיון יהיה נוגע לפינוי בתי הערבים עצמם. כמו שבכל מקום בארץ עם סיום הקניה מקבל המוכר את המפתח, נכנס לביתו ובזמנו החופשי מסיים את הרישום בטאבו על שמו כך צריך להיות גם בחברון. דווקא בשבוע בו מציינים 88 שנים לטבח וגירוש קהילת יהודי חברון בפרעות תרפ"ט, אנו מצפים ממשלת ישראל לחזק ולבסס את ההתיישבות היהודית בעיר האבות".