הפגנת תושבי עפולה נגד המכרז. ארכיון
הפגנת תושבי עפולה נגד המכרז. ארכיוןצילום: יהודה פואה

עו"ד אילן וקנין שהגיש את העתירה נגד המכרז שבו זכו עשרות משפחות ערביות מאום אל פחם וכפר כנא במגרשים במורדות שכונת ''עפולה הצעירה'', מזהיר בראיון בערוץ 7 כי החלטת בית המשפט העליון לאשר את מכרז הקרקעות בעפולה היא מכה קשה לעיר, כלשונו.

עו"ד וקנין מזכיר בפתח השיחה, ''אנחנו מדברים על מורדות שכונת עפולה הצעירה, שם יצא מכרז ל-45 מגרשים, חלקם דו משפחתיים וחלקם חד משפחתיים. הוגשו למכרז 305 הצעות של יהודים וערבים אבל כל הזוכים הם מאום אל פחם וכפר כנה.

"התברר לנו שמספר קבוצות ערביות התאחדו והגישו הצעות חזקות. ראינו גם שמחצית מהמגרשים שזכו היו בסכומים זהים לחלוטין. אני פניתי מיד לרשות מקרקעי ישראל ודרשתי לבטל את המכרז בטענה שהיה כאן תיאום מחירים הם לא קיבלו את טענותיי ולכן פנינו לבית המשפט בנצרת והוכחנו שהיה כאן תיאום של כמה קבוצות ערביות''.

אחת ההוכחות שהגיש עו"ד וקנין הייתה שכל הערבים הופיעו באותו בנק ואף נתנו סכום ערבויות זהה.

''טענו גם שנפל פגם בניסוח מחיר המינימום כשלמעשה קבוצה מאוגדת וחזקה של משפחות ערביות יכלה לנצח בקלות יהודים בודדים שאין להם את אותם המשאבים וזו פגיעה בשוויוניות. בית המשפט המחוזי אכן קיבל את טענותינו וביטל את המכרז אלא ששלשום בית המשפט העליון קבע שחלק מהמכרז לא יבוטל למרות טענותינו".

עו"ד וקנין צופה כי זכיית המשפחות הערביות במכרז תפגע בעתידה של העיר עפולה, "אני צופה ירידה של מחירי הדירות והצפה של העיר ביחידות דיור ריקות, בפרט לאור זה שבשנים הבאות אמורות להיבנות כאן 11 אלף יחידות דיור.

''עפולה תוצף כמו בנצרת עילית בערבים ובמשפחות מוחלשות. אני לא גזען ולא מפלה, אבל העובדה היא שיש ישובים ערבים שנותנים עדיפות לתושבי המקום ורק לנו אסור. האם ייתכן שתושבי אום אל פחם וכפר כנא יוכלו להחליט לגור איפה שהם רוצים ואנחנו לא?".

לדבריו בשם מגילת העצמאות פוגעים השופטים בעתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, "אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ומגילת העצמאות היא נר לרגלינו לכן אסור להבדיל או לקפח אדם מכל גזע מין או עדה, אבל עובדה היא שיהודי לא יכול לרכוש בישובים ערבים.

"אני צופה כבר עכשיו את העימותים והחיכוכים שיהיו פה בעיקר בחגים שלנו ושלהם. אני קורא לקברניטים המקומיים לבוא למנהל מקרקעי ישראל ולדרוש שהשכונות בעפולה יהיו בלעדיות לתושבי המקום ואם לא אז אין מכרז".

שלמה מליחי, ממלא מקום ראש העיר, פרסם בעקבות ההחלטה פוסט בפייסבוק שבו תקף את פסיקת בית המשפט העליון: "עפולה היא עיר יהודית. נקודה. מי שלא טוב לו עם העובדה הזאת ומעקם את האף בגלל המילים שלי, יכול להישאר עם אף עקום, הפסד שלו. לא אתן יד להפיכת עפולה לעיר מעורבת. אף אחד לא ילמד אותנו על דו-קיום.

''הערבים הם שכנינו וימשיכו להיות. אנחנו מכבדים את כולם אבל לא אתן יד להשתלטות שמטרתה לשנות את הצביון היהודי של עפולה. את האמת שלי ושל תושבי עפולה ושל בן גוריון ובגין עליהם השלום אמשיך לומר בקול רם וברור : עפולה היא עיר יהודית וכך תישאר", כתב מליחי.