תרגיל חטיבתי בחטמ"ר עציוןדובר צה"ל

כאשר גדוד מגיע לתעסוקה מבצעית בגזרת עציון, המפקדים והחיילים מתרגלים במהירות לעבודה האינטנסיבית.

מדי לילה מתבצעת פעילות ביכולות כנגד הטרור בחטיבה המרחבית 'עציון' ובכל זאת - הלילה שבין שני לשלישי היה מעט שונה. כלל מפקדי וחיילי החטיבה תורגלו בתרחישים מבצעיים ותרגילי ביטחון שוטף ביישובים.

שלושת מפקדי הגדודים תרגלו את כוחותיהם כל הלילה, כל אחד בגזרתו על מנת לשפר את מוכנות הגדוד לקראת כל תרחיש.

"האירועים התרחשו בקצב מהיר ורציף", משחזר סא"ל עידן קרפל, מפקד גדוד 334 בחיל התותחנים.

"תרגלתי ניהול אירוע, הזנקתי כוחות ובמקביל כבר החל תרגול אירוע נוסף בגזרתי. אני כמג"ד צריך לדעת לפקד על כלל הכוחות, לא משנה כמה אירועים מתרחשים במקביל. אנו נדרשים גם בזמני לחץ ותרגול לבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר".

כחלק מהתרגיל, תרגל בגזרתו כל אחד מהגדודים תרחיש בישובים הסמוכים. מג"ד גדוד 90 של חטיבת כפיר, סא"ל עומר כהן אשר תרגל עם הגדוד פעילות ביטחון שוטף ביישוב בת עין, מספר על מוכנות הכוחות בכל רגע. "ברגע שקיבלנו התרעה על תחילת התרחיש – כל הכוח היה על הרגליים. הגדוד אמון על הגזרה המרכזית בחטיבה בה נמצאים הרבה יישובים יהודיים, בין היתר גם צומת הגוש. התפקיד שלנו בראש ובראשונה הוא לדאוג לשלום התושבים. בתור מג"ד שמתורגל ומתרגל את הגדוד שלו בפעילות ביישובים אתה חייב לדעת לפעול מהר. זו זירה מלאת אזרחים שכולם סומכים עלייך שתשמור עליהם, וכך אנו עושים".

כשהשחר החל לעלות, כוחות הרפואה של החטיבה תרגלו לצד גדוד 53 תרחיש רפואי של אירוע רב נפגעים. מדובר בתרחיש פתע שהפתיע גם את מפקדי הגדודים. "בתור מג״"ד, כשאתה מופתע עם תרחיש שלא ידעת עליו, אתה פועל בשני רבדים" מסביר מג"ד 53, סא"ל מאיר בידרמן אשר את האירוע תפעלו כוחותיו. "מצד אחד אתה צריך להבין בעצמך את הסיטואציה, לנתח אותה לחשוב מה ההשלכות של כל דבר שאתה עושה. מצד שני, אתה צריך באותה השנייה גם לפקד על הכוחות ולהכווין אותם לנקודה. אפקט ההפתעה הוא משמעותי מאוד והמשימה היא לדעת לפעול בקור רוח כדי שהאירוע יסתיים בתוצאה הטובה ביותר".

ביום שלישי אחר הצהריים סיכמו הכוחות את התרגיל ושיבחו את החטיבה על עבודה מהירה ויעילה תחת לחץ. "היה תרגיל מאתגר שהציב בפני דילמות אמיתיות על תרחישים בגזרתי, מה שאפשר לי ללמוד גם בעצמי ולהשתפר. זאת היתה הזדמנות טובה לקבל תמונת מצב על כשירות הגדוד לעשייה מבצעית בגזרה. אין ספק שאנחנו ערוכים טוב יותר לכל תרחיש עתידי", מסכם סא"ל קרפל.