אופניים במדע
אופניים במדעצילום: טל בר לב

חוגגים 200 שנה להמצאה המופלאה - האופניים ו-25 שנה למוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים בתערוכה חדשה בנושא אופניים.

חוויה אינטראקטיבית לילדים ולמבוגרים * רכיבה במנהרת רוח * זירת רכיבה התנסותית * אוספי אופניים ייחודיים מחו"ל * אופניים עכשוויים * דגמים היסטוריים * סדנאות למבוגרים ולילדים כולל הכנת ספינרים * 'טררם' במופע מיוחד במהלך אוגוסט * מיצגי אמנות ושלל פעילויות

מוזיאון המדע בירושלים מזמין אתכם לחגיגה המתגלגלת של הקיץ - התערוכה הבינלאומית הגדולה ביותר שנראתה בישראל בנושא אופניים. בתערוכה המתפרשת על פני כ-1500 מ"ר פנים וחוץ ניתן ליהנות מפעילויות וסדנאות לכל המשפחה, עשרות מוצגי אופניים מחו"ל ומהארץ, דגמי גלגלי אופניים ייחודיים ונדירים, אוספים היסטוריים מקנדה, הולנד, ארה"ב וישראל, חדשנות וטכנולוגיה, טרנדים ומגמות מובילים בתחום הרכיבה על אופניים, סדנאות בנייה והתנסות לכל הגילאים, מיצבי אמנות, Cinema Bike ועוד.

הזוכים בכרטיסים המשפחתיים בימים האחרונים: כנה מיזליש, בתיה גולומב, בועז סלם, מינה הקר, עדית לוינגר אפרת קוגמן, שלומית בן חור, מוטי בן דוד ומשפחת איזיק.

רוצים לזכות?

חדשנות והמצאתיות הם נושאים העוברים כחוט השני בין פרקי התערוכה: המצאת המטוס על ידי האחים רייט שהיו בוני ומתקני אופניים והשתמשו באופניים לניסוייהם, המצאת המכונית על ידי בנץ הגרמני שהרכיב מנוע על תלת אופן ועוד. התערוכה מתייחסת לאופניים כמכונה מופלאה שתחילתה במאה ה-19 עם המצאת אופני ההליכה ועד לאופניים החדשניות של ימינו. פרק מיוחד יעסוק באדם הרוכב ויכולותיו ללמוד רצף של תנועות מורכבות ומסונכרנות שלא ישכחו לעולם. פרק נוסף יתייחס להשפעה של המצאת האופניים על חיינו והשינויים החברתיים והאורבניים שנוצרו בעקבות כך, לדוגמה: התנועה לשחרור האישה בסוף המאה ה-19, התנועה ההיפית והמצאת אופני ההרים בשנות ה-70 של המאה ה-20, האופניים ככלי לשיפור מצבה של אוכלוסיית העולם השלישי והשימוש העכשווי באופניים המשנה את פני העיר ואת צורה בה אנו מתניידים.

מה בתערוכה?

ברחבת התערוכות המתחלפות, רחבת וואהל, תתקיים זירת רכיבה התנסותית לקטנים ולגדולים עם עשרות זוגות אופניים שונים ומיוחדים כולל חד אופן, אופניים עם היגוי הפוך, אופנים עם גלגלים מרובעים ועוד.

זירת רכיבה לגיל הרך – לילדים מגיל 3-6 בה רוכבים הילדים בתוך צינורות ענק, מקפצים מעל באמפרים ומנסים לשמור על איזון. הזירה תהיה פעילה במהלך כל שעות פעילות המוזיאון.

רכיבה חווייתית – המבקרים יוכלו להתנסות ברכיבה על אופניים היסטוריות ואופניים 'מוזרים' בינהם: חד אופן, אופני טאנדם, אופניים לזוג מפדלים, אופני יד לנכים, אופניים עם היגוי הפוך, אופנים היסטוריות Bone Shaker ועוד. הזירה תהיה פעילה במהלך כל שעות פעילות המוזיאון.

בכל יום ייתקיימו הדגמות וסדנאות בנייה והתנסות לכל המשפחה

עשה זאת בעצמך - איך להכין ספינרים? - סדנת בנייה

כחלק מחוויית הביקור בתערוכה, תשולב סדנת בנייה בה יכינו המבקרים "ספינר" ייחודי שבמרכזו מסב שמהווה מנגנון מרכזי באופניים, שאותו לוקחים הביתה למזכרת! במהלך הבניה המבקרים בוחרים דגם אחד מתוך שלושה המוצעים לבנייה,ישתמשו בכלי עבודה וילמדו על עקרונות פיזיקליים והנדסיים שונים. בחלל הבניה ימוקמו עמדות התנסות שבהן יוזמנו המבקרים להמשיך ולחקור את הספינר שבנו - למדוד את מהירות הסיבוב שלו, לשמוע את הקצב שבו הוא מסתובב ולראות אותו מהבהב תחת סטרובוסקופ.

הסדנה תפעל במהלך כל שעות פעילות המוזיאון.

"בית ספר לגנבים" – שולחן התנסות עצמית בחלל התצוגה העוסק בחלק של "החברה" ועוסק באחד מהחסמים להפיכתן של האופניים כללי תחבורה נפוץ יותר – מכת גניבות האופניים. בשולחן יוצגו מנעולים שונים בעלי מנגנוני נעילה מגוונים, מנעולים על פני רצף היסטורי, חדשנות במנעולים ועוד.

סיורים במסגרת התערוכה:

"שביל-כביש"

רוצים לדעת למה משמשים אופניים באפריקה? איך אופניים קשורים למיזמים חברתיים ומאילו חומרים לא שגרתיים בונים אופניים?

במסגרת התערוכה יתקיים במהלך הקיץ בכל שעה, סיור מותאם למשפחות שיעסוק בהיבטים החברתיים של האופניים. בסיור ישמעו המבקרים סיפורים מפתיעים על ממציאים פורצי דרך, יכירו חומרים מוזרים מהם עשויים אופניים - אופניים מבמבוק ואופניים בהדפסת תלת מימד. כמו כן ילמדו המבקרים על מיזמים חברתיים מעניינים. הסיור יפתח בהיכרות עם אופניים מאפריקה המסייעים כיום לילדים, נשים וגברים באפריקה להתנייד מכפר לכפר, להגיע לבית ספר, לבקר את הרופא, לשאת משאות ועוד. לעומתן יבחנו אופני הרים כולל fat wheel ומה השוני בינם לבין אופנים מתקפלים שנכנסים לתיק ואופני הlast mile' - אופניים מודרניים המאפשרים התניידות עם התחבורה המודרנית והמתקדמת בערים.

"אופניים- מסע בזמן"

סיור למבוגרים ומתעניינים - הסיפורים שמאחורי המוצגים ההיסטוריים הייחודיים שיובאו לתערוכה מאוספים ברחבי העולם, סיפוריהם של הממציאים ואנקדוטות מרתקות. הסיור יופעל מספר פעמים ביום.

הדגמת רכיבה – "משתגעים על אופניים"

הדגמה משעשעת ולא שגרתית בשיתוף קהל, בה המשתתפים רוכבים על אופניים במצבים בלתי שגרתיים ובוחנים את היכולות המוטוריות שלהם. ההדגמה תתקיים בתדירות של כל שעה

עמדת הדרכה בתערוכה "על גלגלים"

המשתתפים יחקרו גלגלים שונים ויראו איך אפשר לתקן פנצ'רים. הפעילות תהווה חלק אינטגראלי ממערך ההדרכה לקהל רחב בתערוכה ותפעל בתדירות של כל שעה.

עמדת יצירת מיצב מיצרפי "שרשרת רוכבים" משרשראות אופניים שיפורקו

עמדת התנסות ברוח MAKE שבה מפרקים המשתתפים שרשראות אופניים באמצעות מכשיר ייחודי, ומוסיפים אותם ליצירה שיתופית על הקיר. הסדנה תתקיים מספר פעמים ביום.

מופע ייחודי - "טררם על אופניים" (יפעל במהלך חודש אוגוסט בלבד)

מופע מוסיקה ותנועה קצבי של להקת 'טררם' בו ישתתפו אמנים, מוסיקאים ורקדנים שישלבו תיפוף וריקוד עם ועל חלקי אופניים ותחייה אותם על הבמה. המופע יתקיים מספר פעמים ביום.

מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד קריית המוזיאונים 3 ירושלים

מחירון (יולי-אוגוסט): ילדים עד גיל 5 – חינם, ילד/מבוגר 60 ₪,

כרטיס משפחתי ( הורים/סבים וכל ילדיהם/נכדיהם) 220 ₪

הנחות למחזיקי כרטיס תושב 'ירושלמי', חיילים, כוחות הביטחון, נכים, גמלאים, מועדוני לקוחות.

שעות פתיחה במהלך יולי: יום א' – סגור, ימים ב'-ה' 10:00-18:00, יום ו' – 10:00-14:00, שבת 10:00-17:00

שעות פתיחה במהלך אוגוסט: ימים א'-ה' – 10:00-19:00 יום ו' 10:00-14:00 שבת 10:00-17:00

למידע נוסף: 02-6544888 או באתר