הדבר הראשון הנדרש מהיהודי הוא להתגבר על יצרו, עם כל הקושי שבכך.  מצעד הגאווה
הדבר הראשון הנדרש מהיהודי הוא להתגבר על יצרו, עם כל הקושי שבכך. מצעד הגאווהפלאש 90

משהו רע מאוד עובר על היהדות. העיסוק האובססיבי בנושא הנטיות החד-מיניות חרג כבר מתחום האמפתיה המתבקשת, והפך לפצע ממאיר המכרסם בהתמדה ובמהירות ביסודותיה של היהדות כולה.

זה התחיל ב"הגדלת המודעות" לבעיה, המשיך בדיונים תאורטיים והעלאת שאלות, והגיע למצב שבו רב מסוים כבר משמיע בגלוי אמירות לפיהן איסור משכב זכור לא חל על מי שיש לו נטייה לכך, מכיוון שהוא נחשב כאנוס (!). קולות אלה עדיין נמצאים בשוליים, אבל לנוכח הסחף העצום בנושא הם עלולים להתרחב הלאה בתוך זמן קצר.

יהודים רבים וטובים עומדים משתאים לנוכח טירוף הדעת המתפשט והולך. איפה בהיסטוריה של עם ישראל נשמע כדבר הזה, לעקור איסור תורה מפורש מהחמורים ביותר – איסורי עריות, כריתות ומיתות בית דין, ייהרג ואל יעבור – על סמך דרשות של הבל? כל ניסיון להשוות זאת לדברים כמו היתר עסקה או מכירת ריבית, או לדרשות כמו "עין תחת עין – ממון", הוא מגוחך ונואל, ומעיד רק על בורות עמוקה במחשבת ההלכה. לא התחדש במציאות שום דבר שמצריך מחשבה חדשה בנושא. יצרים מסוגים אלה ואחרים היו קיימים תמיד, ואיש לא העלה בדעתו להתיר איסור כלשהו בגללם.

השולחן ערוך פותח במילים "יתגבר כארי" – להורות שהדבר הראשון הנדרש מהיהודי הוא להתגבר על יצרו, עם כל הקושי שבכך. גם ממזרים, עגונות ופסולי חיתון נמצאים במצבים לא קלים. ההלכה אכן משתדלת למצוא להם פתרונות, אבל כאשר הדבר אינו מתאפשר לא נותר אלא לחשוק שיניים ולקבל את רצון ה' בהכנעה. לפעמים עבודת ה' דורשת קורבנות, ולפעמים גם עקידה עצמית.

פריצת הגדרות והכרסום בנושא הזה לא נוגעים רק לחטא המסוים עצמו, אלא לכל מעמדה של היהדות. אם אכן תיווצר מציאות שבה איסור תורה מפורש, שלאורך אלפי שנים איש לא העלה בדעתו להקל בו, הופך לאות מתה רק בגלל לחצים כאלה ואחרים – הרי מתברר שצדקו מבקריה ומלעיגיה של היהדות לאורך הדורות, שטענו ש"הרבנים עושים מה שבא להם", וש"אם הם רק ירצו, הם יכולים למצוא פתרונות 'אמיצים'". התורה תהפוך לבדיחה גרועה, לטקסט מיושן שלא מחייב או דורש כלום, כי תמיד אפשר לדרוש אותו ככל העולה על רוחנו. למה להתאמץ בכלל להימנע מעבירות, כשאפשר במקום זה פשוט להתיר אותן באמצעות "פרשנות נועזת"?

האם היהדות, ששרדה בגאון אלפי שנות גלות ורדיפות, תתפורר לבסוף חלילה דווקא בעטיו של חטא מכוער, שעד לאחרונה נחשב לתועבה אפילו בעולם החילוני – או שנצליח לעצור את הטירוף?