אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

מאז החל השימוש ברב קו כתחליף לכרטיסיית הנייר, הונחו על שולחן הוועדה לפניות הציבור מאות תלונות על קנסות שניתנו בגין שימוש ברב קו שאינו שייך לבעליו.

אזרחים רבים התלוננו כי למרות ששילמו את מלוא הסכום הנדרש על כרטיס נסיעה באוטובוס או ברכבת, כמו בכרטיס אשראי, קיבלו קנסות רק משום שכרטיס ה'רב קו' המשולם בכסף מלא איננו רשום על שמם אלא על שם בן משפחה או חבר אחר.

בהנחיות של מפעילי התחבורה אכן נכתב כי השימוש בכרטיס הרב-קו הינו אישי, אך הוועדה לפניות הציבור בכנסת סברה כי אין שום היגיון להפריד בין כרטיס רב קו לכל כרטיס אשראי.

"זה עוול שאזרחים יקבלו קנס על סך מאה ושמונים שקלים רק בגלל שהכרטיס המשולם רשום על שם מישהו אחר", הסביר יו"ר הוועדה לפניות הציבור ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה).

לדבריו, הורים למשפחות ברוכות ילדים התלוננו על כך שאם ילד אחד איבד את כרטיסו אי אפשר לשלם בכרטיס דומה של אחיו. "הם נדרשים לשאת עמם מספר רב של כרטיסי רב-קו בזמן שיכלו להסתפק בכרטיס אחד, בו יוכלו לשלם עבור כולם. התופעה גם הובילה לכך שילדים רבים איבדו את כרטיסי הרב-קו, מבלי שיש היגיון כלשהו מאחורי התקנה התמוהה".

בעקבות ריבוי התלונות על התופעה שאיננה חד-פעמית, פנה יו"ר הוועדה למשרד התחבורה ודרש להורות על ביטול הקנסות על שימוש בכרטיס רב-קו שאינו אישי. אייכלר העלה את הנושא מעל בימת הכנסת ובדיוני הוועדה.

"מדוע שונה כרטיס הרב-קו מכרטיסיית הנייר בה יכלו להשתמש כמה ילדים יחד או כמה מבוגרים יחד?", תהה הרב אייכלר.

לאור פנייתו של אייכלר הודיע משרד התחבורה על הפסקת מתן דו"חות במקרים אלו: "אנו פועלים בימים אלו לרענן את ההנחיות בקרב כלל מפעילי התחבורה הציבורית בדבר מניעת מתן קנס לנוסע אשר עשה שימוש בכרטיס רב-קו שהוא אינו בעליו ובתנאי שלא טעון בו הסדר נסיעה שכולל הנחה או מנוי תקופתי".

על פי ההנחיות שיפורסמו בימים הקרובים, נער או אזרח ותיק יוכלו להשתמש ברב-קו של נוסע מקבוצת גיל דומה, הזכאי להנחה דומה. זאת בהתחשב בכך שעל הפקח מוטלת החובה לזהות את גילם המשוער.

במקרה של סטודנט שיעשה שימוש בכרטיס של סטודנט אחר, כאן ניתנת הרשות לפקח להפעיל את שיקול דעתו. באם יחליט לתת דו"ח, רשאי הנוסע להגיש ערעור למשרד התחבורה ובאם אכן יימצא זכאי כסטודנט – הקנס יבוטל.

ח"כ אייכלר בירך על המהלך: "סוף סוף לאחר תקופה ארוכה של גרימת סבל רב לנוסעים, ללא הצדקה מתקנים את המעוות. מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. נקווה שבקרוב נשמע על הטמעת ההנחיה שכל אדם יכול לנסוע עם כרטיס רב-קו, אם קיבל רשות מבעל הכרטיס, גם אם לא הוא בעליו. זאת בתנאי שהנוסע זכאי לאותה הנחה ובאותו קבוצת תעריף כמובן".