עימותים במזרח ירושלים
עימותים במזרח ירושליםצילום: הדס פרטוש, פלאש 90

תת־ניצב דורון תורג'מן (47) שמסיים בעוד שבועיים קדנציה בת כמעט שנתיים כמפקד מרחב קדם בירושלים, מתייחס למתיחות סביב הר הבית שהחלה בפיגוע הרצחני סמוך למסגד אל אקצה, בו נהרגו שני שוטרים.

בראיון לעיתון ידיעות אחרונות אמר תורג'מן "אנחנו גם במעקב אחרי גורמים קיצוניים שמתכננים לעורר פרובוקציות בשטח ההר. תחשוב על זה שבכל יום ישנה כניסה של תיירים ויהודים לביקור בשטח ההר ואנחנו צריכים שהביקורים הללו יתקיימו כסדרם, בלי איזושהי פרובוקציה. לא מזמן עלה להר במהלך הביקורים הסדירים פעיל מוכר בתנועת הר הבית שקיים בשטח טקס נישואים.

''הוא צילם את זה, כמובן באופן חשאי שלא לעיני השוטרים, ופירסם ברשתות החברתיות. לדבר כזה יש משמעות גדולה עבור המוסלמים, מבחינתם זו הפרה של הסטטוס־קוו. התגובות היו קשות, וכמובן שהאצבע המאשימה הופנתה קודם כל כלפי המשטרה", אמר.

תורג'מן מתייחס להצבת גלאי המתכות, "כל מה שהיה תלוי במשטרה יושם באופן חד־משמעי. אנחנו צריכים לתת לדרג הממונה ולמקבלי ההחלטות את ההבנה שאנחנו מסוגלים לבצע כל משימה. אני חושב שעשינו זאת".

ארבעה ימים לאחר כניסתו לתפקיד אירע הרצח של אהרון בנט ז"ל והרב נחמיה לביא ז"ל ברחוב הגיא. הוא רץ לשם מהר הבית, והיה עם פקודיו בהיערכות לקראת התבצרות של מתפללים במסגד.

"אתה מגיע לזירת רצח מזוויעה וקודם כל רואה פעוט כבן שנתיים מבוהל בעגלה. אביו נרצח מול עיניו ואמו נדקרה ורצה להזעיק עזרה. התמונות היו מזעזעות. הן לא מרפות ממני עד היום. כשהגענו לזירה האם פונתה לבית החולים ולקחנו את התינוק אלינו למרחב. שוטרות טיפלו בו עד שהגיעו קרובי משפחה לקחת אותו. כך החלה הקדנציה שלי בעיר העתיקה".

תורג'מן מפקד על אחת הגזרות הנפיצות ביותר במזרח התיכון, "זה מקום שאתה לא יכול לשבת בו רגע אחד רגל על רגל. מהרגע שהגעתי שגרת פיגועים מטורפת. סוג של סחרחרה שאתה עולה עליה והיא מסתובבת במהירות ולא ברור מתי ואיך תרד ממנה. ואם אתה שואל אותי מה האפקט הכי משמעותי של הפעילות המבצעית שלנו במרחב הזה, אז זה המסר הוא חד־משמעי: כל מי שיבוא לבצע פה פיגוע, לא יחזור הביתה בחיים. שייקח בחשבון שהוא ייהרג. לא משנה מי המפגע, בן כמה הוא או היא, מה הסיבה, הם ימותו. אמירה כזו מחזקת את השוטרים, נוסכת בהם ביטחון.

''כי כשהם בשטח הם מבינים שהם מהווים מטרה אבל אנחנו באים ונותנים להם גב, אומרים להם תגיבו בנחישות ובמקצועיות, תחתרו למגע כדי לנטרל את הסכנה ולהציל את חיי האזרחים סביבכם ואת חייכם".

לגבי הטענות על האצבע הקלה על ההדק מצד השוטרים אומר תורג'מן כי "מהירות התגובה ששוטר נדרש לה בעיר העתיקה היא מיידית, כי מדובר בטווחי אפס בתוך מרחב צפוף. התגובה הראשונית היא בהתאם לרמת הסכנה ונדרשת באופן מיידי, יש פה עניין של חיים ומוות של אזרחים ושוטרים".