חגיגות הזמר בניצן
חגיגות הזמר בניצןצילום: מתן נעים

רובנו מכירים את השיר "שושנה, שושנה, שושנה, ירח נישא אל ענן, כמוהו אלייך שושנה, בים עוד יפליג קפיטן..." שכתב חיים חפר.

אז מי זו שושנה ? מתברר ש"שושנה" הייתה אניית המעפילים שהגיעה לחופי ניצנים לפני 70 שנה, ששמה המלא היה 'שושנה - שבתאי לוז'נסקי', על שם אחד המתנדבים של הפל-ים שסייע למעפילים לעלות לארץ.

הילדה הצעירה ביותר על האנייה "שושנה" הייתה טובה פנדס, אז בת תשע. היום טובה היא סבתא בת 79 והיא זוכרת היטב את ההפלגה ההיא. "

הפלגנו בים שבוע ימים בצפיפות גדולה", סיפרה בשבוע שעבר סבתא טובה, "823 אנשים על האנייה ואני הילדה הכי קטנה...אסור היה לנו לצאת מבטן האנייה כדי שלא יגלו אותנו, אבל בגלל שהייתי הילדה הכי קטנה, המלחים הרשו לי לעלות לסיפון גם בשעות הבוקר".

את סיפורה מעורר ההשראה סיפרה טובה מעל בימת חגיגות הזמר התשיעי בניצן, בשבוע שעבר, כשלצדה נכדיה וניניה. האירוע התקיים במסגרת חגיגות הזמר התשיעי שמארגנת המועצה האזורית חוף אשקלון בהפקת המתנ"ס, בסיוע מרכז מורשת גוש קטיף והאגף לתרבות יהודית במשרד החינוך.

ראש המועצה יאיר פרג'ון העניק לסבתא טובה שי צנוע, סמל המועצה האזורית. "לאורך כל השנים הדרכנו בבית הספר שדה 'שיקמים' וסיפרנו את סיפורה של אניית המעפילים שאת עלית בה", אמר פרג'ון, "אנו מדקלמים קטעים שלמדנו מהספרות כמו על הילדה שיושבת על הסיפון ושואלת: 'אמא איך אני אקפוץ? הרי הגלים בגובה של בית ?' (שכן, המעפילים נדרשו לרדת מהספינה עשרות מטרים לפני חוף ניצנים). ואז הילדה אומרת לפתע: 'בחורציק הגיע ומשך אותנו לאורך החבל. זאת כנראה את, הילדה מהספרות, שעליה דיברנו כל השנים והנה את כאן, סבתא רבתא יקרה. יישר כוח".

את חגיגות הזמר, שהתקיימו בסימן 50 שנה לאיחוד ירושלים, פתחו הזמרים המוכשרים תושבי המועצה, מתי עראמה ונועם בובליל. אחריהם עלו יהורם גאון וחנן בן ארי שהנעימו בלהיטיהם. אלפים גדשו את האמפי בניצן באותו ערב.

מנהל המרכז הקהילתי במועצה האזורית חוף אשקלון, יוסי דהרי, אמר לאחר האירוע, "כחלק משמירה על המסורת, אנו ממשיכים להשקיע ולקיים את חגיגות הזמר בניצן. תודה לכל השותפים וניפגש בחגיגות העשור ב"ה בשנה הבאה".