בית ספר, אילוסטרציה
בית ספר, אילוסטרציהIstock

ועדת החינוך של הכנסת אישרה את תשלומי ההורים לבתי הספר לשנת הלימודים הקרובה, ברוב של שבעה חברי כנסת מול שישה, חרף מחאת ההורים.

שר החינוך, נפתלי בנט, אמר "אנחנו פותחים את השנה בסימן שידרוגים פיזיים בתנאי הלימוד, וזינוק בהישגי ילדי ישראל. אנו יוצאים לדרך עם צהרונים מסובסדים שיחסכו לכל משפחה מאות שקלים. בנוסף, אנחנו ממשיכים עם סייעת שניה, צמצום תלמידים בכיתה, המשך גידול במספר הנבחנים במתמטיקה 5 יחידות לימוד, בתי הספר של החופש הגדול, חוג חינם לכל ילד בצפון ועוד. ביצענו רפורמות משמעותיות שהזניקו את מערכת החינוך קדימה, ונמשיך במגמה זו גם השנה. אני מודה ליו״ר ועדת החינוך ח״כ מרגי על שיתוף הפעולה ועל הובלת התהליכים המשמעותיים אצלו בוועדה ומאחל שנת לימודים פורייה ומוצלחת לכולם".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, הוסיף "משרד החינוך מוביל שורה של מהלכים להפחתת נטל התשלומים על ההורים. לצד הרפורמות הגדולות שמוביל המשרד בראשות השר נפתלי בנט, אנחנו מגבירים את פעולות הבקרה אחר גביית תשלומים שאינם מאושרים, לצד הסדרה של התשלומים בבתי ספר ייחודיים. בסך הכל אנחנו רואים כי בשנים האחרונות מרבית בתי הספר מקפידים על גביה מותרת".

בישיבה הבוקר השתתפו חברי הוועדה, בראשות ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבוהב, נציגי משרד האוצר ונציגי ההורים.

בפתח הדיון אמר ח"כ מרגי, "עברה עוד שנה ואנו נדרשים לאשר שוב את תשלומי הורים. למרות שקיים חוק חינוך חינם חובה תשלומים שונים ומשוכללים השתלטו על מערכת החינוך.

תשלומי החובה והרשות אותה נדרשת הועדה לאשר בכ- מליארד ש"ח והתל"ן בכ- 3 מליארד ש"ח. בתל"ן יש הפקרות מוחלטת שהמשרד לא רוצה ולא מסוגל לטפל בזה. הדיון היום לא על התל"ן", הבהיר מרגי.

"חולשתו של המשרד בא לידי ביטוי בטיפול בתופעה במגזר הדתי לאומי והמגזר החרדי. אני מודיע באופן נחרץ די לגזל די לחמס על ידי דחיפת הידיים לכיסם של ההורים. במהלך כנס הקיץ הוקם שולחן עגול שנפגש מספר רב של פעמים במטרה למצוא מודל גביה חלופי למקרה שתשלומי הורים לא יבוטלו כלל."

על פי החוזר שהופץ, תשלומי החובה היחידים הם עבור ביטוח תאונות אישיות ועומד על 49 שקלים בחודש. בתשלומי הרשות עבור מסיבות סיום ניתן לגבות בקדם יסודי 54 שקלים בלבד. בכיתה ו' 75 שקלים, בכיתות ח' ו-ט' ניתן יהיה לגבות 125 שקלים ובכיתה יב' 200 שקלים.

פז כהן, יו"ר פורום ועדי ההורים הישוביים, אמר בדיון: "לפני שנה התחייבו הח"כים שלא יאשרו את חוזר התשלומים במתכונתו. עוד שתי ועדות קמו. אבל נראה שהשיקולים הקואליציונים יגברו על שיקולי טובת הציבור. נשקול המשך צעדינו בהתאם להחלטת הועדה".