אל"מ (מיל) רז שגיא, יו"ר הפורום לחוסן צה"ל, הגיב על הידיעה בדבר ירידה במוטיבציה של מתגייסים לשרת ביחידות קרביות.

"אני חושב שזה יום מאוד עצוב לצבא. אני קורא בכותרות שיש ירידה חדה במוטיבציה לשרת כלוחמים. הפורום לחוסן צה"ל רואה קשר ישיר בין המוטיבציה לתפקידי לחימה לבין הנושא שאנחנו מדברים עליו".

"יש על הצבא לחץ של אג'נדה שמעמידה את ערך השוויון לפני ערך המבצעיות", אמר שגיא בתוכנית "קלמן ליברמן" ברדיו כאן, בתגובה לידיעות על הכשרתן של 15 נשים לשרת בטנקים במסגרת תכנית ניסיונית.

"בסגולות המפקד יש מושג שנקרא אומץ לב אזרחי", הסביר. "אני חושב שהלחץ שמופעל כרגע על הצבא גורם לצבא להשתפן, זאת המילה, ולקבל כל מיני דברים שחורגים מהדיבר המבצעי. מוכנים להגיד שהדבר הזה הצליח... עושים לנו הכנה. דובר צה"ל התגייס ועושה קמפיין בן שנה. אתה נכנס לאתר צה"ל, זה נראה כאילו הצבא בנוי כולו ממערכים משולבים ויש גם כמה לוחמים בכמה יחידות קטנטנות כמו צנחנים, גולני, גבעתי, נח"ל, סיירת מטכ"ל ושייטת 13, וכל שאר הצבא משולב".

"מחלקת כושר קרבי קבעה יחד עם חיל הרפואה שאישה יכולה להרים עד 18 קילוגרם. הפגז הכי קל שוקל 25 ק"ג. איך הן יירו?", שאל.

שפל של עשור

מנתוני הגיוס של חודש יולי נרשמה מגמת ירידה במוטיבציה לשירות קרבי בהשוואה לגיוס המקביל בשנה שעברה, כך דווח "ידיעות אחרונות".

מבחינתו של צה"ל, מדובר בשפל של עשור: אחוז נמוך שכזה נרשם מיד לאחר מלחמת לבנון השניה. מנתוני אכ"א עולה כי הבעיה נמשכת כבר שלושה מחזורי גיוס רצופים.

בצה"ל מסבירים כי הירידה במוטיבציה נובעת משינויים חברתיים במדינה. הראשונה: שחיקת אתוס הלוחם. כשבמקביל, רואים העדפה ברורה של מועמדים לשירות — ובעיקר של הוריהם — להתגייס ליחידות הטכנולוגיות כמו 8200, יחידות הסייבר ויחידות אחרות בענף התקשוב.