שדה בועז
שדה בועזצילום: Gershon ELinson/FLASH90

עוזר שר הביטחון להתיישבות, קובי אלירז, מתח בישיבה סגורה ביקורת על המתיישבים שהתבטאו נגד השר בפרשת "שדה בועז" ו"בית המכפלה" בחברון.

"שר הביטחון אביגדור ליברמן טוב להתיישבות. מזה עשרות שנים אושרו ביהודה ושומרון אלפי יחידות דיור, ורק מתחילת שנת 2017, למעלה מ-8,000 יחידות דיור, מתוכן 3,066 לבנייה מיידית. המספרים של המחצית הראשונה של 2017 הם הגבוהים ביותר מאז 1992, ובכוונת השר ליברמן להמשיך ולקדם בנייה ברחבי יהודה ושומרון".

אלירז הוסיף עוד, כי "שר הביטחון ליברמן משקיע מאמצים גדולים מאוד בהסדרת המאחזים, ונציגיו חברים בוועדת ההסדרה שהצליחה להביא לפתרונות משמעותיים להסדרת המאחזים הקיימים שאינם מפונים. גם בתשובות המדינה לעתירות לבג"ץ ניכר שינוי לטובה. תהליך הסקר הוא תהליך ארוך שבו נבחן חומר רב שרלוונטי לקביעת מעמד הקרקע. בהנחיית השר ליברמן, משרד הביטחון והמינהל האזרחי מטפלים בעשרות סקרים שנוגעים למאחזים הקיימים. בין היתר המשרד טיפל לאחרונה במאחזים עדי עד, תפוח מערב, שכונת פלגי מים בעלי וגבעת הרואה, וגם בקידום הקו הכחול לטובת הקרקע שעליה מוקם הישוב החדש למפוני עמונה. מדובר בטיפול שמנע פסקי דין של בג״צ, שהיו ככל הנראה מורים על הריסה".

בנוגע למאחז שדה בועז אמר אלירז: "ארבעת המבנים בשדה בועז הוצבו לאחרונה ללא קבלת האישורים הנדרשים ובניגוד לחוק. מעמד הקרקע באזור נמצא בבדיקה שטרם הסתיימה על ידי גורמי המקצוע השונים, והדבר מתבצע על פי שיקולים מקצועיים ומשפטיים. רק כאשר תסתיים בדיקת מעמד הקרקע יוכלו התושבים להגיש במידת האפשר תוכניות לאישור, והן ייבחנו על פי הכללים ובהתאם לחוק. לא יכול להיות מצב בו המדינה משקיעה משאבים וכוחות רבים בהסדרה של מאחזים קיימים, ובה בעת אנו 'מאותגרים' באמצעות הרחבת מאחזים קיימים דוגמת שדה בועז.

מדובר במצב בעייתי שמעמיד את עבודתנו בסיכון, ומשנה את כל סדרי העדיפות ויש לזה מחיר. ולמרות זאת, שר הביטחון ליברמן פועל לפיתרון המשבר, ולכן הסכים בצעד חריג לקדם בכל זאת את הליך הסקר ולתת לוח זמנים לסיום ההליך, על אף מורכבותו וזאת בתמורה לכך שהמבנים יפונו מרצון. גם לגבי בית המכפלה בחברון בדקנו את האפשרות שבה יהיה ניתן להשאיר את הטוענים לרכישה בבית, אבל העניין לא עבר את משרד המשפטים.

בכל זאת, היועץ המשפטי לממשלה הסכים לבקשת משרד הביטחון לבקש מהוועדה לרישום ראשון הליך בדיקה מהיר להבנת זיקת הרוכשים לבית, וזאת בתמורה ליציאתם בהסכמה מהבית עד לסיום הבדיקה. שר הביטחון אף שוקל בקרוב לאשר את הצו לשדרוג מעמד הוועד המוניצפאלי בחברון, מהלך שישפר באופן משמעותי את ניהול החיים בעיר חברון. הייתי מציע לתושבים בשדה בועז ובבית המכפלה לא ללכת שולל אחרי כל מיני סיסמאות, ואחרי גורמים שמנסים לגרור אותם למחוזות שליליים שרק יפגעו בניסיון של שר הביטחון לסייע להם".