כוננות במדריד
כוננות במדרידצילום: רויטרס

ד"ר אמירה הלפרין, מומחית לטרור מהחוג למזרח תיכון באוניברסיטה העברית, מתייחסת בערוץ 7 להתבוססות של ארגון הטרור דאעש באירופה, על רגע הפיגוע הרצחני שאירע ביום חמישי האחרון בברצלונה.

"דאעש זה ראש נחש שאי אפשר לקטוע אותו בקלות", אומרת הלפרין, ''הם אולי סופגים מכות בסוריה ועיראק אבל היכולת שלהם להגיע למערב היא גדולה. הם מגייסים לשרותיהם בנים של מהגרים ואיסלאמיסטים קיצוניים שנולדו באירופה, דאעש מצליח לגייס אותם באמצעות הסתה שלפיה צריך להילחם במדינות הקואליציה".

לדבריה אפשרות הניוד של המוסלמים תושבי אירופה מקלה עליהם את תכנון הפיגועים, "רק עכשיו התפרסם שהמחבל מספרד היה במשך תקופה מסוימת במרוקו וחזר לספרד. במרוקו פועלות קבוצות קיצוניות שמאמנות אותם".

ד"ר הלפרין מקווה שגורמי המודיעין באירופה יצליחו לעלות על עקבותיהם של המפגעים הפוטנציאלים, "באירופה מבינים שהם הפכו ליעד טרור גם לאור העובדה שיש שם קהילות יהודיות.

''במסגדים באירופה יש הסתה קשה, מגייסים צעירים איסלאמיסטים שחלקם הם בנים של מהגרים שהיו בעצמם מעורבים בטרור ומצאו באירופה מקלט מדיני'', אומרת הלפרין ומספרת כי "המודיעין באירופה עוקב אחרי הפעולות של אותם צעירים שלחלקם אין מה להפסיד, הם מתגייסים גם ממניעים של כסף וגם מסיבות אישיות.

''אותם צעירים מכירים היטב את המקומות שאפשר לפגע בהם ויש להם יכולת לנוע ממדינה למדינה בחסות הדרכון האירופי", מסבירה ד"ר הלפרין.