אומן
אומןצילום: יעקב נעמי, פלאש 90

כמו בכל שנה, גם השנה בראש השנה, החיזיון המטריד הזה יחזור על עצמו בדיוק מושלם: עשרות המתפללים בבית הכנסת מבקשים להתרכז בתפילת היום אך שוב ושוב הם מוצאים עצמם נלחמים בלהקות הילדים נטולי אב המשתוללות ומפריעות לשטף התפילה.

נכון, אבא באומן. אבא רוצה להתעלות. אבא רוצה לחזור בתשובה שלמה ולהיות יהודי טוב יותר. אבא רוצה לזכות לברכתו של רבי נחמן מברסלב שהבטיח מטענים רוחניים כבירים לכל מי שיפקוד את ציונו בראש השנה.

רוץ אבא רוץ, שיגרה המשפחה את אבא בערב ראש השנה היישר לבטן המטוס. רחוק מהאישה והילדים, רחוק מארץ ישראל. רחוק מהעין, רחוק מהלב.

איני בא חלילה לערער או לחלוק על האמירות המיוחסות לרבי נחמן מברסלב שעל פי המסורת המקובלת בחסידות ברסלב עודד את חסידיו לנסוע מידי ראש השנה לאוקראינה ולהתפלל את תפילות החג על קברו.

איני מתיימר להכריע בוויכוח אודות נכונות העניין. אני רק בא להעלות לתודעה ולהציף במרחב הציבורי את המחירים הכרוכים בכך. המחירים הרוחניים והמוסריים היקרים הנגבים ממשפחות הנוסעים לאומן בראש השנה ומהסובבים אותן.

כי בסופו של יום כל ערך בחיינו נכנס למערכת של סדרי עדיפויות. הרי ברור שבעל לאשה הכורעת ללדת לא יסע לאומן לראש השנה. אם כן מדוע אפוא אין מקום לתת את הדעת אודות חינוך הילדים הנשארים בישראל בימים הקדושים ביותר בשנה ללא סמכות הורית?

מדוע איש מבין הנוסעים המשולהבים אינו טורח לבדוק כיצד נראה שולחן החג המיותם של משפחותיהם? מדוע איש מבין הנוסעים לאומן אינו טורח לבדוק את הנזק הרוחני הסביבתי הכרוך בנסיעתם.

מידי שנה שבה ועולה הטענה כי הנזק הרוחני הגלום בנסיעה לאומן עולה על התועלת. תנאי הנסיעה לאוקראינה אינם עולים תמיד בקנה אחד עם המצופה מבן תורה המבקש להתעלות ברוחניות בראש השנה ודי לחכימא ברמיזה.

אך אני איני מדבר על כך. אינני מבקש לבדוק בציציות הנוסעים לאומן. בעיניי הנזק הנגרם למשפחות הנוסעים לאומן ולסובבים אותם עולה עשרות מונים על התעלותם הרוחנית של המבקרים באוקראינה בראש השנה.

רוצים לנסוע לקברי צדיקים? מעוניינים להתרפק על ציונו של רבי נחמן? סעו בחודש חשוון. אמור מעתה: אומן אומן, חשוון חשוון...

ולא, אינני חושש לגורל תפילותיהם של הנשארים בארץ ישראל בראש השנה. ידוע כי הספר 'ליקוטי מוהר"ן' לא נכתב אלא רק לאחר שרבי נחמן ביקר בארץ ישראל.

בספר זה הוא מכביר בשבחה של ארץ ישראל ובעוצמתה הרוחנית. ברי לי, שתפילות הנשארים בחיק משפחתם בארץ ישראל יעלו לרצון לפני אדון כל ויזכו את האבות המסורים בתשובה שלמה ובשנה טובה ומתוקה.