הרב גורן: "כדאי להיעצר ולמות על שחרור ירושלים"

בפרק הראשון בעונה השניה של "הולכים לפני המחנה" (ערוץ 20), מובא סיפורו של הרב שלמה גורן זצ"ל, הרב הראשי לישראל והרב הראשי לצה"ל בזמן מלחמת ששת הימים.

ד"ר שיפרה מישלוב, חוקרת משנת הרב גורן, מספרת איך בחר הרב להצטרף לכוחות הלוחמים במלחמת ששת הימים, "הרב גורן הגיע לעזה. כדרכו, הוא הצטרף לכוחות הלוחמים, כפי שעשה בכל המלחמות הקודמות. הג'יפ שלו הופצץ, הרב גורן נפצע בראשו והוא איכשהו בדרך לא דרך הצליח לזחול בחזרה לכוחות שלנו ושם הוא שומע שירדן הצטרפה למלחמה ושהקרבות בירושלים התחילו.

''ואז הוא אומר 'מוטה (גור), חכה לי!'. רץ לירושלים, פוגש שם את מוטה גור ולאכזבתו, הוא שומע ממנו שבכלל אל ברור שנכנסים. 'יכול להיות שנפסיד את הרגע ההיסטורי הזה?' ".

בהקלטת ארכיון נשמע הרב גורן מספר את שאירע: "אמרתי לו, למה אתם לא מתקדמים לעבר העיר העתיקה? אז הוא אומר 'ישנה הוראה של הממשלה לא לכבוש את העיר העתיקה'. אמרתי לו 'ניתנה בידך האפשרות לשחרר את ירושלים, הר הבית, ואתה יושב ולא עושה כלום?'. אז הוא אמר 'יש הוראה, אני מוכרח, אני חייל'. אמרתי לו 'על אחריותי, בוא איתי יחד. ניכנס לעיר העתיקה. אם יעצרו אותך אני אלך איתך לבית הסוהר! כדאי להעיצר ואפילו למות על שחרור ירושלים!".

בסופו של דבר הממשלה קיבלה את ההחלטה להיכנס לעיר העתיקה והרב גורן, כהרגלו, הצטרף לכוחות. בשעה 10:20 בתאריך ה-7 ליוני עברו הכוחות את שער האריות. הרב גורן, לבוש במדים, רץ תחת אש והגיע לכותל. דקות לאחר שחרור הכותל המערבי אמר הרב: "עומדות כעת רגלנו בשעריך ירושלים. זאת העיר כלילית יופי, משוש כל הארץ, היא הבירה של מדינת ישראל הנצחית".

משם המשיך הרב גורן לקבר רחל ולקברי האבות בחברון. בנו, רמי גורן, מספר כי בחברון התנוססו דגלים לבנים, למעט דגל אחד: "זה דגל ירדן שהיה מונף בכניסה לחברון, אפשר לראות פה כדורים של יריות".

"הולכים לפני המחנה" הינה סדרת תעודה העוסקת בכל פרק בחייו של רב פורץ דרך. הסדרה, בשילוב קטעי ארכיון נדירים וראיונות עם מקורבים, מספקת הצצה נדירה לחייהם האישיים וכן לנעשה מאחורי הקלעים בפעילותם הציבורית.

הפרק הראשון, אשר ישודר הערב (שני) בשעה 20:30, יתמקד בחייו של הרב שלמה גורן. בהמשך העונה תעסוק הסדרה בחייהם של הרב קפאח, הרב גץ, הבבא-סאלי והרב אויירבך.