הורים מאיימים: שנת הלימודים לא תיפתח

ימים אחדים לפני תחילת שנת הלימודים התבשרו הורים כי בית הספר התורני במרכז שפירא לא יקום. כעת הם מבטיחים מאבק.

שמעון כהן , כ"ט באב תשע"ז

כמעט מוכן. המבנה שיועד לבית הספר החדש
כמעט מוכן. המבנה שיועד לבית הספר החדש
צילום: רפאל ימיני



טוען....

שנת הלימודים הבאה מתקרבת, ובדרך כלל הצלחתה של פתיחת שנת לימודים נמדדת בהשבתות ומאבקים שמאפיינים את ימיה הראשונים של שנה כזו.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עו"ד רפאל ימיני, נציג ההורים בבית ספר התורני ממלכתי דתי שאמור היה לקום במרכז שפירא, אך ברגע האחרון נודע על ביטול התכניות להקמתו. האם יוביל הביטול הזה להשבתת הילדים מראשית שנת הלימודים?

ימיני מספר כי מדובר בבית ספר שהצורך החינוכי בהקמתו אינו חדש ולמעשה "כבר למעלה מעשר שנים שמנסים להקים את המסגרת הזו". בית הספר המקומי מוגדר כממ"ד ואילו הורים רבים מבקשים לילדיהם חינוך תורני יותר בתתמ"ד, תלמוד תורה ממלכתי שהוא "פלח חינוכי מוכר על ידי משרד החינוך ומוקמים תתמ"דים כאלה לא מעט", מציין ימיני.

"הניסיון האחרון שלנו להקים את המסלול הזה היה לפני חמש שנים. הוחלט להקים מסלול תורני בתוך בית הספר אבל הוועד המקומי נשכב על הגדר בתואנה שנקלקל את בית הספר. הם לא רוצים שבתוך בית הספר יהיה מסלול תורני", הוא אומר ומציג דוגמאות להבדלים בין התפיסות השונות: "מדובר בוויכוחים על הפרדה מגדרית שבדרך כלל קיימת מכיתה א', כאן הסכימו להפרדה רק מכיתה ה'. אם נקבע בתקנון שבנות באות בחצאית וילדים עם ציצית וכיפה הרי שגם על זה יש ויכוחים ובנות מגיעות עם מכנסיים".

"כל אחד יחיה על פי תפיסתו ויש מקום לכל התפיסות", אומר עו"ד ימיני, "אבל אותו ועד התנגד נחרצות והיינו צריכים לשלוח ילדים לבתי ספר מרוחקים".

"בינואר האחרון התקבלה החלטה על ידי משרד החינוך והמועצה להקים מסגרת עצמאית של תתמ"ד ובחודש מאי ניתן סמל מוסד למוסד הזה. ההורים התבשרו שלא יקבלו מענה במסגרות שמסביב אלא רק במסגרת הזו. לשם הקמת בית הספר החדש שופצו מבנים בעלות של חצי מיליון שקל, הוצאו מכרזים למנהלים מה שלא צלח והייתה פנייה לשני מנהלים למינוי מנהל, אבל כל התמונה השתנתה כשהועד התנגד ופנה למנהלת המחוז".

על התפנית הדרמטית שהובילה במפתיע לביטול התכניות מספר ימיני כי ביום רביעי התקיימה ישיבה בהשתתפות כל הגורמים הנוגעים בדבר ויממה לאחר מכן, ביום חמישי בערב, התבשרו ההורים כי מהלך הקמת בית הספר החדש בוטל.

"דבר כזה לא יתכן. מהלך שנבנה בצורה אסטרטגית במחטף של 48 שעות יתבטל? הסיבה הרשמית לביטול היא שמדובר בכיתות לא תקניות, אבל כשמדובר בהקמת בית ספר 'צומח' מקובל וידוע שבהתחלה הכיתות לא תקניות מתוך ראיה ארוכת טווח לימים שבית הספר יהיה תקני. כשמשרד החינוך והמועצה יצאו למהלך הזה היה רישום של 43 ילדים.

''המספר הזה היה ידוע ולמרות זאת ניתן אור ירוק להקמה. עכשיו הם נתלים בעניין מספר התלמידים, אז איפה הייתם במשך כל החצי שנה האחרונה? כעת אנחנו 66 ילדים לכיתות א' ב' ובראשון לספטמבר אם לא ייפתח התתמ"ד הילדים שלנו יישארו בבית ולא ילמדו בשום מקום אחר אלא רק בתתמ"ד שיוקם בתחומי המועצה".

"אני קורא לגורמי המשרד והמועצה שיחברו יחד כדי שהדבר הזה יקרה. התחושה שלנו, התושבים, היא שמישהו הפקיר אותנו ועכשיו זורקים אותנו מאחד לשני. אנחנו לא מקבלים את המציאות הזו. נצא למאבק. כתושבים אנחנו דורשים מענה חינוכי בתוך המועצה. נקעה נפשנו מההיטלטלות לערים סמוכות. ההחלטה האסטרטגית הייתה של הממסד, המשרד והמועצה, ואנחנו רוצים שהם יעמדו מאחורי ההחלטה הזו. אין סיבה שבעולם שישתנה משהו ממה שהיה בתחילת הדרך ".

על דרכי המאבק הוא אומר: "אנחנו נחושים לשנות את ההחלטה הזו, גם במחיר השבתת הלימודים והשארת הילדים בבית ואולי גם השבתת העבודה במועצה. אנחנו שוקלים את כל הדרכים".

אליהו כהן, מנהל מחלקת החינוך במועצת שפיר, מסר בתגובה לטענות: "יש לזכור כי ההחלטה על פתיחה וסגירת בתי ספר, הינה בסמכות ואחריות משרד החינוך. המועצה מכבדת כל החלטה של משרד החינוך, ואם יוחלט על פתיחת בית הספר, המועצה תעמיד לרשותו את כל האמצעים הנדרשים לצורך פעילותו התקינה, כפי שנעשה בכל מוסדות החינוך האחרים במועצה, מבלי לפגוע במערכות הקיימות".

"לגבי הטענה על צפיפות בבית הספר, חשוב לדייק בנתונים ולהביא את המספרים האמיתיים: בבית הספר 'שפיר' קיימות 19 כיתות לימוד, כאשר רק בשתיים מהן מספר התלמידים הממוצע עומד על 37-38 תלמידים, וגם במקרה זה המועצה פועלת מול משרד החינוך לצורך הקטנת מספר התלמידים בכיתות הללו. בשאר הכיתות הממוצע עומד על 20-27 ילדים בכיתה".

עוד הוסיף כהן ואמר כי "המועצה האזורית 'שפיר' רואה בחינוך הדור הצעיר ערך עליון ומקפידה על ערכים, הישגיות ומצויינות. לא לחינם נחשבים בתי הספר של המועצה בין הטובים והערכיים בארץ, ועל כך יעיד מספר הפונים הגדול להצטרף למערכות החינוך שלנו, אף מחוץ לתחומי המועצה. נמשיך להשקיע משאבים רבים במערכת החינוך, בתלמידים ובצוותי ההוראה שלנו".