המציא את השיטה. פייגלין
המציא את השיטה. פייגליןצילום: מרים אלסטר. פלאש 90

תופעת הליכודניקים החדשים מטרידה מאוד את בכירי מפלגת השלטון והם מנסים למצוא פתרונות להשפעתן של אותן התארגנויות משמאל המבקשות להשפיע על ההנהגה בישראל ולהטות את ההגה שמאלה דרך התפקדות לליכוד.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מי שנחשב להוגה השיטה, משה פייגלין, שכידוע לימים עזב את הליכוד והקים את מפלגתו החדשה 'זהות', ומיד בראשיתה של השיחה הוא נשאל אם לא נטש את ספינת הליכוד ללא איזון מימין להתארגנויות של אותם פעילים משמאל שיסיטו את המפלגה לעבר עמדתם שלהם.

פייגלין אינו מקבל את ההגדרה 'נטישה' להכרעתו לעזוב את הליכוד וקובע כי המציאות היא הפוכה: "לא רק שלא נטשתי אלא שהתעקשתי להישאר. נשארתי עם אותם רעיונות, דרך ומטרה שהחלטתי לצעוד בהם מאז שהקמנו את תנועת 'זו ארצנו' לפני עשרים שנה, כאשר הגענו למסקנה שאת הנהגת המדינה צריכים להפקיד בידי אנשים מאמינים. כאשר מיציתי את היכולת לקדם את המטרה הזו דרך הליכוד והבנתי שדרך הליכוד זה לא יקרה והבנתי שאם אני נשאר בליכוד אצטרך לוותר על דרכי, החלטתי להיצמד לדרך ולא למפלגה".

"נטשתי את הכלי אבל כדי להישאר נאמן למטרה. מי שהתעקש לא להבין זאת והעדיף להישאר דבק בכלי, בליכוד, אל לו לבוא כעת בטענות", אומר פייגלין.

כאשר הוא נשאל אודות עצם התפקדותם של אנשי שמאל לליכוד על מנת להשפיע על הגה השלטון הוא אומר: "הפוליטיקה הישראלית היא כבר מזמן לא פוליטיקה של רעיונות אלא של אנשים. יש לנו שתי קבוצות כדורגל גדולות, צהובה ואדומה, ויש את אוהדי הקבוצות ויש גושים שנאות וקנאות אישיות ללא שום אידאולוגיה. הרי אף אחד לא מסוגל להגיד מה הבדל בין שתי המדינות של נתניהו לזו של גבאי, מה ההבדל בין חלוקת הארץ שמציע לפיד לזו שמציע בנט. הכול כבול לרעיונות של אוסלו בהבדלים קלים. כולם מתכנסים לאותה מחשבה. במצב עניינים כזה אין באמת דמוקרטיה אלא דיקטטורת רעיונות, ומי שרוצה להשפיע במצב דיקטטורי שכזה ויכול לפעול רק מתוך המפלגות ולא דרך הפתקים בקלפי זו זכותו המלאה לעשות זאת. זו הדרך היחידה שנותרה בידי האזרח להשפיע".

"המפלגות הן מכשירים ציניים שמציעים לבוחר לחזק את הקבוצה שנראית כמוך, כאשר כולם יודעים שאין הבדל מהותי ורעיוני מעבר לעניינים האישיים", אומר פייגלין המזכיר כי "בבחירות האחרונות הליכוד לא הציג מצע לבוחרים", בעוד המפלגות האחרות לא מצאו לנכון להציג מצע מפורט ברמת הקטלוג של איקאה, והדברים מעידים על היעדר הבדלים של ממש בין המפלגות, ובכך הוכחה לחוסר היכולת להצביע למפלגה המבטאת עמדה שונה מזו של מפלגה שכנה.

בהמשך הדברים מעיר פייגלין ואומר כי לא ניתן באמת להשוות בין המהלך שלו למהלך של הליכודניקים החדשים שכן התפקדות אנשי חטיבת מנהיגות יהודית היא התפקדותם של אנשים השייכים רעיונית לגוש בו מצוי הליכוד ולא מדובר בהטיה רעיונית קיצונית בין ימין לשמאל כפי שמבקשים הליכודניקים החדשים לעשות. לדבריו במציאות בה הפוליטיקה הישראלית בנויה על פוליטיקה גושית ההתפקדות של אנשים בתוך הגוש פנימה היא סבירה בהחלט.

באשר להצעתו של חבר הכנסת יואב קיש ולפיה כל מי שיצביע בפריימריס יימחק מספר הבוחרים והצבעתו תיחשב להצבעה למפלגה בה התפקד, ובכך יובטח שמדובר במי שאכן תומך במפלגה ולא במי שעמדותיו שונות ממנה בתכלית, אומר פייגלין כי מדובר בהחלט בהצעה מעניינת.