הרב יצחק נריה
הרב יצחק נריהצילום: ישראל ברדוגו

היום א' אלול, אלפי תלמידי הישיבות הגבוהות וישיבות ההסדר שבים לספסלי בתי המדרש. יחד איתכם מצטרפים עוד מאות לומדים צעירים שזה עתה סיימו כיתה יב' וכעת עושים את צעדיהם הראשונים בעולם התורה. הדברים שלי מכוונים לכולנו ובעיקר לצעירי הצאן.

"צעד קטן לאדם. צעד גדול לאנושות" כך הכריז ניל ארמסטרונג עת דרך האדם לראשונה על הירח. האמת שעם כל הכבוד לירח, הצעד שלכם כעת הוא צעד מאוד גדול לאנושות, כפי שכותב הרמב"ם בהלכות תשובה "עשה מצווה אחת הכריע את עצמו ואת העולם כולו לכף זכות".

אתם מצטרפים כעת לשרשרת זהב רבת שנים של לומדי תורה. תוך שעות ספורות תהיו מוקפים בראשונים ואחרונים, בספרי עיון ומחשבה, הלכה ואמונה, תנ"ך ומחשבה. העולם שלכם יתמזג עם עולמם של תנאים ואמוראים, פוסקים וקדושי עליון אשר את דבריהם אנו שותים בצמא מאז ועד היום. זהו חיבור העומק לנצח ישראל.

תראו איך רמב"ם תמוה מסעיר בית מדרש שלם ואיך הסבר נפלא של אחד מראשי הישיבות מיישב אותו. תחוו כיצד הבנה עמוקה של מהו עם ישראל ייעצב את עולמכם עד מאה ועשרים.

זה מפגש מפעים ומרגש אבל גם מחייב. אל נא תיבהלו מכובד המשא, תסתכלו סביב תראו פנים שמחות ומחייכות. האנשים אשר סביבכם, אלו אשר יש להם כבר יד ורגל בעולם התורה, ישמחו להדריך ולסייע. אבל עיקר המשימה היא שלכם.אז מה באמת השאיפות שלכם בישיבה? להתחזק? לבסס אישיות אמונית? אולי אתם רוצים לדעת ללמוד? אולי השאיפות שלכם גבוהות יותר?

אני קורא לכם: הבה נרים מעט את המבט, כי מכם ייצאו גדולי תורה. בקיאים בש"ס ופוסקים, יודעים את התנ"ך ושולטים בהלכה, בעלי מחשבה ומחדשים בעיון, אנשי אמונה ואנשי סוד. אל תאמרו מי אנחנו? כולכם מכירים את דברי הרב זצ"ל אשר עובדו לשיר "בן אדם, עלה למעלה עלה כי כח עז לך, יש לך כנפי רוח. אל תכחש בם...דרוש אותם וימצאו לך מיד".

הרב התכוון לכל אחד מאתנו. כל דרך ארוכה מתחילה בצעדים קטנים וקצת מהוססים, עם הרבה חשש והרבה ענווה, אבל אין שום רע בלטפח שאיפות גבוהות. ככל שנשאף גבוה יותר הדרך תהיה ברורה יותר.

נכון לא כולם יכולים. יהיו אנשים שיאמרו לכם 'נו חבל בין כה לא תהיה גדול הדור הבא' ומן הסתם יגיעו ימים בהם לא תמצאו כוחות נפש לקום בשמחה לעבודת ה'. תתעלמו מהם, תביטו פנימה אל עצמכם, אל כוחות הנפש שלכם. תרשו לעצמם לחלום ולשאוף. למרות כל המכשולים לעומת כל הנחשלים תחתרו בעז קדימה.

יש כל כך הרבה לאן לשאוף ויש צורך בהרבה כוחות. גם בצבא, יש רמטכ"ל אחד שמתמנה אחת לארבע שנים כשלצידו יש מעט אלופים ועשרות בודדות של תתי אלופים. אבל כל שנה מתחילים אלפים קורס קצינים וזה טבעו של עולם. דור הולך ודור בא אבל העיקר שדור לדור ישבח מעשיך. סבא הרב משה צבי נרי'ה זצ"ל היה אומר שהתפקיד של הדור הצעיר להשביח את מה שעשו הדורות לפניו.

אל תתקפו פחד גבהים, טפחו לעצמכם שאיפות רוחניות. זה יעזור לכם להניח לטפל ולהתמקד בלימוד התורה ובבניין האישיות שלכם. אבל כדאי לדעת עוד סוד קטן: לא מספיק לרצות. מורי ורבי הרב אביגדור נבנצל שליט"א אמר פעם שכמעט כל אחד שבא לישיבה רוצה לדעת ש"ס ולהיות בקי בששת חלקי משנה ברורה ואם אפשר הכל בלילה אחד ועל הדרך גם להספיק לישון שמונה שעות.

אבל המציאות אינה כזו. לא נעשים גדולים בלילה אחד, אלא שלב אחרי שלב, טיפה ועוד טיפה. תוספות ועוד תוספות, רשב"א ורמב"ם קצות ונתיבות. דיונים וויכוחים, חזרות ושינונים, ולאט לאט מתחילים לחשוף את העומק והעונג. כמה יש לשמוח על כל מי שמצטרף לעולם התורה וכמה יש להצטער על כל כך רבים מאחינו שלא זכו לאור הגדול הזה. הבה נפיץ את האור הגדול את אור התורה.

אז מלב אוהב אני מאחל לכם הצלחה רבה, כי ההצלחה שלכם היא הצלחה של כולנו. זמן טוב, שנה טובה ומתוקה