Johnson & Johnson
Johnson & Johnsonצילום: אייסטוק

פסיקה תקדימית: חבר מושבעים בקליפורניה הורה לשלם פיצויי עתק בסך 417 מיליון דולר לאישה שלקתה בסרטן השחלות לאחר שהשתמשה במשך שנים ארוכות באבקת טלק מתוצרת חברת "ג'ונסון & ג'ונסון" לצרכי היגיינה אישית.

מוצרי "ג'ונסון & ג'ונסון" נמכרים גם בישראל.

אווה אצ'ברייה, 63, סיפרה בבית המשפט כי השתמשה באבקת הטלק של "ג'ונסון & ג'ונסון" כחלק משמירת ההיגיינה שלה מאז גיל 11. בשנת 2016, לאחר שקראה כי אישה אחרת לקתה בסרטן השחלות בעקבות שימוש קבוע בטלק של "ג'ונסון & ג'ונסון", היא החליטה להפסיק את השימוש בו. אלא שאז התברר כי זה היה מאוחר מדי, וגם אצ'ברייה עצמה לקחתה בסרטן השחלות, ככל הנראה כתוצאה מהשימוש בטלק.

"אילו היתה תווית אזהרה על המוצר, הייתי מפסיקה מיידית להשתמש בו", אמרה אצ'ברייה בבית המשפט.

על פי החוק האמריקאי לחברת "ג'ונסון & ג'ונסון" אין חובה משפטית להצמיד תווית אזהרה לבקבוקון הטלק שלה, מאחר וטלק נחשב כמוצר קוסמטי ולא רפואי. זו הסיבה כי הטלק גם אינו זקוק לאישור של מנהל המזון והתרופות האמריקאי, כפי שנבדקות תרופות. החובה היחידה שיש ליצרניות הטלר הוא להצמיד למוצר תווית עם פירוט הרכיבים בטלק, וכן הצהרה כי "המוצר חייב להיות בטוח לשימוש הצרכנים תחת תנאי השימוש המפורטים עליו". חלק ממוצרי הטלק בשוק האמריקאי מכילים תווית אזהרה כי "המוצר עלול לגרום לסרטן השחלות, במקרה של שימוש קבוע לצרכי היגיינה נשית".

זו הפסיקה הראשונה של תשלום פיצויי עתק בעקבות מחלת סרטן השחלות כתוצאה משימוש באבקת טלק. בעתיד הקרוב יובאו בפני בתי המשפט בארה"ב מקרים נוספים רבים של נשים שלקו במחלה הקשה בעקבות השימוש בטלק.

בהצהרה שמסרה חברת "ג'ונסון & ג'ונסון" נמסר כי ראשי החברה מתכוונים לערער על הפסיקה, "סרטן השחלות היא אבחנה הרסנית, ואנו מזדהים עם הנשים והמשפחות שנפגעו ממנה. אנו נערער על פסק הדין מאחר ואנו מודרכים על ידי המדע, התומך בבטיחות של אבקת הטלק של ג'ונסון & ג'ונסון".

בחודש אפריל האחרון כתב המכון הלאומי לסרטן בארה"ב כי "משקל הראיות אינו תומך בקשר בין שימוש בטלק והגברת הסיכון ללקות בסרטן השחלות. אנו מתכוונים לבצע ניסויים נוספים, ונמשיך להגן על הבטיחות של אבקת הטלק לתינוקות של החברה", אמרה דוברת "ג'ונסון & ג'ונסון", קרול גודריץ'.