אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

"ושוב אנו מציינים את תחילת אלול במקביל לשלהי החופש הגדול. האם הילדים שלנו אמורים לחוות תחושות של התעוררות ותשובה, במקביל לבריכה ולקניון, למחשב ולבילוי?".

בשאלה הזו פותח הרב יונה גודמן את פינת החינוך השבועית בערוץ 7, בבואו לנתח בצורה פרקטית את האתגר החינוכי איתו אמורים להתמודד משפחות רבות בימים אלו.

לדברי הרב, "בחלק גדול מהמשפחות, אלול כביכול 'מוקפא' עד לפתיחת שנת הלימודים בגן או בבית הספר. זאת בהנחה ששמה כבר יארגנו לילדינו פעילויות שונות שיצרו אווירה של חודש אלול".

לדעתו של הרב גודמן, גישה זו מוטעית. "וכי אווירת חודש אלול הומצאה כדי לשמש תפאורת רקע לפעילות חברתית וחינוכית בית ספרית?? היא נוצרה עבורנו, ואווירת החודש אמורה ללוות כל אחד באופן אישי ומשפחתי. אולי דווקא בזכות שימי אלול נופלים השנה בזמן שאין בית ספר, נזכור לעשות את תפקידינו בבית בהקשר זה, לטובתנו ולטובת ילדינו".

הרב כולל בדבריו אוסף עצות פרקטיות שניתן לאמץ בחיק המשפחה. "רבים נוהגים בימי ספירת העומר – לספור את העומר גם בבית, עם הילדים, כמעש חינוכי. באותה מידה, כל עוד אין בית ספר, ניתן כל בוקר לתקוע בשופר בבית, לטובת מי שלא היה בבית כנסת. בדומה, יתכן שכל המזמור של 'לדוד ה' אורי' או כל הסליחות זה ארוך מידי לילדים קטנים. אך ניתן לבחור משפט או שניים קבועים שילדינו ילמדו בעל פה ואותם נאמר איתם כל בוקר, תוך הסברה שזה חלק מההכנות שלנו לראש השנה".

"בגילאים צעירים, אפשר לחשוב יחד איתם על יצירות יד וקישוטים שנכין כעת לבית, כדי שנחוש כולנו שחודש אלול הגיע. אפשר לקשט את הסלון או את החדר, בדברים שהילד הציע להכין יחדיו שקשורים לאווירת הימים הנוראים".

הרב סבור שעיקרון הזה נכון גם למתבגרים. "אם יש ווטסאפ משפחתי, אפשר שכל יום בן משפחה אחר יעלה קטע קצר שמוסיף למודעות ולהתעוררות, אותו יפיץ בקבוצה המשפחתית".

"סוף דבר", אומר הרב גודמן, "ימים אלו של חודש אלול שמקבילים לחופש הגדול, מהווים אתגר והזדמנות עבורנו, להוסיף קומה בחינוך ילדינו תוך העמקת העשייה החינוכי-רוחנית של המשפחה. בידינו הדבר".