סליחות בכותל המערבי
סליחות בכותל המערביצילום: אלירן אהרון

מחרוזת | הפרויקט של רביבו | סליחות

כבר שנים שאני מתמודד עם הטענה של אחיי האשכנזים על כך ש"אולי אתם אוכלים שבוע קטניות בפסח, אבל חודש שלם אתם קמים לסליחות לפנות בוקר"!

ובכן, אחים יקרים. לעונג הוא לנו.

הקסם שיצרו בגאונותם משוררינו וחכמינו הופך את הטקסטים הארוכים ואת התפילה באישון לילה לזמירות מרוממות ולמן התוועדות לילית של חבורת מתפללים, זקנים, בעלי בתים, אברכים וילדים, שבשירה מקהלתית ובסולו, במסורתיות ובחיבור לבבות – שרים את הסליחות. ולכן זה כל כך אהוב, לכן זה כל כך אטרקטיבי.

חלק מחוויית המקהלתיות מצליח לעבור דרך המחרוזת היפהפייה של 'הפרויקט של רביבו', הרי היא לפניכם:

חדשיר | עידו פורטל ורועי אמיר | בן אדם

ואחרי המסורתיות, הנה קצת פנים חדשות לפיוטים העתיקים.

עידו פורטל, אמן צעיר ומלא ביצירתיות מוזיקלית, העניק לנו כבר בשנה שעברה כמה טעימות מפרויקט הסליחות שלו. כבחור שגדל בקיבוץ אשכנזי לחלוטין וגילה במקרה את עולם הפיוט הספרדי, עידו משתדל בכל כוחו לשלב מזרח במערב ולתת ביטוי לכלי הנגינה ולעיבודים האותנטיים עם החדשניים והמודרניים, לשכתב את הפיוטים לרמת גלגל"צ ולעדכן את המנגינות לאוזן של המאה העשרים ואחת.

כך למשל בחדשיר 'בן אדם' שנשמע משהו בין 'רכבת לילה לקהיר', ניגון סקסופון-כליזמרי ותקסים עוד של פאריד אל אטרש:

הקלטה נדירה | בית הכנסת בטהרן | סליחות

יהדות איראן תמיד סקרנה אותי, היהודים הפשוטים, הסוחרים הפרסיים ויותר מכל – החיים היהודיים בלב המדינה העוינת ביותר שקמה לישראל בעשורים האחרונים.

מלבד חיי הקהילה שם, באיראן, מעניינת לא פחות התרבות הפרסית שידעה תורי זהב רבים בתקופות שונות, ובתוכה התרבות היהודית. הפיוטים והצלילים הפרסיים, בתי הכנסת והיודאיקה. הצלילים מטהרן נוגעים לי במקומות האהובים של הלב, הכנים והמאמינים בפשטות.

לכן כל כך שמחתי למצוא את ההקלטה החדשה הזו שעלתה ליוטיוב לפני יומיים, ובה ניתן למצוא את נוסח הסליחות המלא, היישר מבית הכנסת בטהרן.