תא"ל דגן מצטרף לפרויקט
תא"ל דגן מצטרף לפרויקטצילום: דוברות מד"א

קצין הרפואה הראשי היוצא של צה"ל תא"ל ד"ר דודו דגן ומנכ"ל מד"א אלי בין הכריזו על שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין חיל הרפואה של צה"ל למד"א.

במסגרת שיתוף הפעולה כל איש רפואה של צה"ל יוזמן להצטרף לפרויקט "נאמני חיים" של מד"א, פרוייקט המגביר את הסיכויים להציל את חייהם של אזרחים שלקו בדום לב. על פי הסטטיסטיקות, רק 3% מאלו שלוקים בדום לב מחוץ לכותלי בית החולים שורדים ומשתקמים ללא כל נזק. אחד הדברים המגבירים את סיכויי ההישרדות במקרה של דום לב הם ביצוע עיסויי לב ברגעים הראשונים מיד לאחר ההתמוטטות ועד להגעת צוותי מד"א למקום.

הרעיון העומד בבסיס המיזם הענק והחדשני - שזכה לשם "נאמני חיים" - הוא שכל אזרח שעבר בשלב כלשהו הכשרה בסיסית של כ-20 שעות בעזרה ראשונה, מסוגל לבצע פעולות החייאה בסיסיות בחולה שלקה בדם לב ובכך להעניק טיפול מציל חיים בדקות הקריטיות עד להגעת צוותי החירום הרפואיים.

למיזם שאליו הצטרפו עשרות אלפי אזרחים בעלי הכשרה רפואית יצטרפו גם עשרות אלפי אנשי רפואה של צה"ל.

בצה"ל משרתים בשירות סדיר ובמילואים עשרות אלפי אנשי רפואה, בינהם חובשים, פרמדיקים, אחיות וכמובן רופאים, שכבר הוכשרו לספק עזרה ראשונה ולבצע פעולות החייאה במקרי חירום. באמצעות חיל הרפואה של צה"ל יוכלו כל אותם בעלי הכשרה להצטרף למיזם "נאמני חיים" של מד"א, ולקבל באופן שוטף קריאות באמצעות מערכת איתור מיוחדת, הפועלת באמצעות יישומון (אפליקציה), שמאתרת את כל אנשי הרפואה שנמצאים במרחק של דקות בודדות מהמקום בו דווח למוקד החירום 101 של מד"א על אדם שלקה בדום לב ונזקק להחייאה.

כחלק משיתוף הפעולה יגיעו אנשי מד"א לבסיס ההדרכה וההכשרה של חיל הרפואה שם יחשפו בפני החיילים את הפרויקט. מי שיהיה מעוניין יוכל להצטרף לפרויקט בהתנדבות ולתפקד כנאמן חיים בזמנו הפרטי. קצין הרפואה הראשי תא"ל ד"ר דודו דגן שהצטרף לפרויקט משמש דוגמא לחייליו ומתפקד כנאמן חיים.

קצין הרפואה הראשי היוצא, תת-אלוף ד"ר דודו דגן, ציין "צוותי הרפואה של צה״ל פרוסים לכל אורך מדינת ישראל ופועלים להצלת חייהם של החיילים, האזרחים וכל אדם באשר הוא וזאת יום יום. שילובם של אנשי חיל הרפואה בפרויקט ההצלה הלאומי חשוב ביותר, מהווה שילוב זרועות חיוני ויאפשר לאנשי הרפואה להגיש סיוע רפואי מתקדם באשר יימצאו. אני תקווה שבכך נרחיב מאד את מעגל נאמני החיים יחד עם עמיתינו ממד"א".

מנכ"ל מד"א אלי בין הוסיף והסביר, "למד"א ארגון ההצלה הלאומי של ישראל קיים שיתוף פעולה מיוחד עם צה"ל ובפרט עם חיל הרפואה, במסגרת זו פנינו לקצין רפואה ראשי בצה"ל, תא"ל ד"ר דודו דגן שנענה מיד לפנייתנו ונרתם לשתף את אנשי הרפואה בצה"ל ולרתום אותם לפרויקט חשוב ומציל חיים למען כלל תושבי מדינת ישראל, על כך אני מודה לו מאוד. החיילים והקצינים שמצטרפים בימים אלו לפרויקט 'נאמני חיים' של מד"א יסייעו להציל מידי שנה אנשים רבים ואין ספק ששיתוף הפעולה הזה מהווה מכפיל כוח אדיר במתן מענה רפואי ראשוני לאזרחים ולחיילים בשעת הצורך. אני קורא לחיילים בעלי ההכשרה הרפואית להצטרף לפרויקט ולקחת חלק במשימה החשובה הזו של הצלת החיים. יש בידכם את הכוח לעזור לנו להמשיך ולהציל חיים יום יום, שעה שעה בכל פינה ברחבי ישראל".