מזכ"ל האו"ם נחת בישראל
מזכ"ל האו"ם נחת בישראלצילום: שלומי אמסלם

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, שנחת אמש בישראל יחל היום (שני) באופן רשמי ביקור בן שלושה ימים באזור.

הבוקר הוא יגיע למוזיאון 'יד ושם' ואף יישא שם דברים. משם ימשיך לבית הנשיא לפגישה עם נשיא המדינה ראובן ריבלין ואחר כך יוועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

גורם מדיני בכיר אומר כי נתניהו ידון עם גוטרש בהתבססות של איראן בסוריה, בהתעצמות חיזבאללה ובדאגה הישראלית ממפעל הטילים שאיראן מקימה בלבנון.

בנוסף גם בפגישה עם נתניהו וגם בפגישה נוספת שיערוך המזכ"ל עם שר הביטחון אביגדור ליברמן, יועלה נושא הרחבת הסמכויות של כוחות יוניפי"ל בלבנון. כזכור, השבוע אמור האו"ם לדון בחידוש המנדט של הכוח, וארה"ב לוחצת באמצעות השגרירה באו"ם - לתת משמעות וסמכויות מפליגות לכוחות הפועלים בגבול ישראל ולבנון.

לערוץ 7 נודע כי גם המזכ"ל גוטרש מגיע עם דרישות משלו. הוא מתכוון להספיק במהלך הביקור, שבו ישראל מתכננת לו סיור בעוטף עזה להגיע גם לצידה השני של הגדר ברצועה ולהפעיל לחץ על נתניהו להקל את המצור על תושבי עזה. עם זאת, הסיור בעזה עלול שלא לצאת אל הפועל, בשל בעיות בטחון ואבטחה.

גוטרש יגיע מחר גם לרשות הפלסטינית ויקיים שם מסיבת עיתונאים בה ימסור הצהרות יחד עם אבו מאזן.

ביום רביעי, לקראת תום הביקור, יישא מזכ"ל האו"ם נאום לסיכום הביקור בבית התפוצות בתל אביב.

גוטרש ייפגש גם עם בני משפחתם של אורון שאול הי"ד ושל אברה מנגיסטו, ולומר להם שהוא תומך במאבקם אך הוא יציין שהאו"ם אינו מקיים קשרים עם חמאס ולכן אין באפשרותו לתווך בניסיונות להשיבם.