זירת הפיגוע ביבנה
זירת הפיגוע ביבנהצילום: אבי דישי, פלאש 90

הפרקליטות הגישה היום (שני) לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום נגד המחבל איסמעיל אבו עראם, בן 19 מאזור חברון, שביצע פיגוע דקירה בסניף ''שופרסל'' בינה ופצע אנושות את ניב נחמיה, סגן מנהל הסניף.

נחמיה שוחרר אתמול לביתו מבית החולים לאחר שבדרך נס הצליח להתאושש מהפציעה הקשה אותה ספג. המחבל מואשם בניסיון רצח.

לפי כתב האישום, אבו עראם שהתחזק מבחינה דתית, קיבל השראה ועידוד לקיים מצוות "ג'יהאד נגד הכיבוש היהודי- ישראלי". כחלק מהתחזקותו הדתית ביצע אבו עראם "עומרה" במהלך חודש הרמדאן האחרון ושהה בסעודיה במשך כ-12 ימים. במטרה לקיים הלכה למעשה מצוות ג'יהאד, הנאשם החליט לרצוח יהודי ישראלי, באמצעות פיגוע דקירה בתוך שטחי מדינת ישראל.

לשם ביצוע מעשה הטרור יצא אבו עראם לפני כשלושה שבועות וחצי מביתו אל תוך שטחי מדינת ישראל, ללא היתר חוקי לכך. אבו עראם החליט לבצע את זממו באדם שמוכר לו כמעסיקו לשעבר, באמצעות סכין אותה ישיג ומיכל גז פלפל אותו הביא עמו.

אבו עראם הגיע בתחבורה ציבורית אל יבנה. משלא עלה בידו לאתר את מעסיקו לשעבר, החליט כי יבצע את הפיגוע כלפי קורבן אחר, באמצעות סכין אותה יגנוב מהמרכול הסמוך. לשם כך, נכנס אל המרכול, הגיע למעבר בו מוצגות סכינים למכירה, נטל לידיו סכין בעלת להב באורך 15 ס"מ והכניס אותה למכנסיו.

ניב שוחרר מבית החולים

בהמשך, פנה אבו עראם לאתר קורבן, גבר יהודי. במהלך שיטוטיו בין מעברי המרכול איתר אבו עראם את סגן מנהל סניף המרכול, בעודו מסדר מוצרים במעבר. אבו עראם הוציא את הסכין מתוך מכנסיו, הסתער על הקורבן כשהוא מניף את הסכין ודקר אותו בצווארו, בחזהו, בבטנו ובראשו. בתגובה, וחרף פציעותיו הקשות, נאבק הקורבן באבו עראם, תוך שהשליך לעברו כל חפץ שאיתר בסמוך אליו.

במהלך המאבק נשברה הסכין ונשמטה מידיו של אבו עראם. בשלב זה, הוא הוציא את מיכל גז הפלפל וכשהבחין כי הקורבן נס ממנו, ריסס באמצעות הגז את פניו של הקורבן ובהמשך ברח בריצה מן המרכול. כתוצאה ממעשי הנאשם נגרמו לקורבן חבלות קשות והוא אושפז בבית החולים.

בעקבות זעקותיו של הקורבן, המהומה שהתרחשה במרכול ובריחתם של הנוכחים תוך זעקות "מחבל", רדפו אחרי אבו עראם מספר עוברי אורח במטרה ללכוד אותו ולאחר מרדף קצר הצליחו ללכוד את הנאשם עד שהגיעו כוחות המשטרה למקום.

בבקשת המעצר כתבה עורכת הדין מטעם הפרקליטות, "משנה חומרה נמצא בעובדה כי המשיב, שוהה בלתי חוקי, עשה כל שלאל ידו במטרה להוציא את מעשה הטרור אל הפועל, הפגין קור רוח קיצוני במעשיו, כשהוא מתכנן את מעשה הטרור על כל שלביו ופרטיו, תוך הקפדה יתרה במניעת כל אפשרות לסכלם. אף קיומן של מצלמות אבטחה במרכול לא הניעוהו ממעשיו.

''בחירתו הקרה את קורבנותיו, שינוי זהות הקורבן לאחר שתכנונו המקורי לא יצא אל הפועל, והשימוש בגז הפלפל לאחר שהסכין נשמטה מידיו במטרה להשלים את משימתו ולהרוג את קורבנו, הכל מתוך מניע לאומני-גזעני מעידים כאלף עדים על נחישותו ומסוכנותו של המשיב."