אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמןצילום: פלאש 90

שר הביטחון אביגדור ליברמן תקף היום (שלישי) בחריפות את חוק ההסדרה וטען כי הוא מזיק לפיתוח ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון.

בתדרוך לכתבים אמר ליברמן כי חוק ההסדרה מכשיר כ-2,000 בתים יהודיים שנבנו בתום לב על קרקע פלסטינית אך במקביל החוק גם מכשיר כ-10,000 בתים פלסטינים.

שר הביטחון התגאה באלפי אישורי הבנייה ביו''ש שהעניק ב-15 החודשים האחרונים מאז שנכנס לתפקידו, ואמר כי מאז שנת 2000 ''לא היתה כזאת תנופה בהתיישבות''.

''מתחילת שנת 2017 ועד עכשיו אושרו לשיווק 1,400 יחידות דיור ועוד 3,400 אושרו להליכי תכנון. בנוסף יש עוד כ-7,000 יחידות דיור שעתידות לצאת לתכנון'', סיפר ליברמן.

שר הביטחון סיפר כי הוא פועל יחד עם צוותו להסדיר כ-70 מאחזים ביהודה ושומרון, ומקווה שבקרוב תאושר התב''ע למגרון שתאפשר את בניית השכונה שהובטחה למפונים לפני כחמש שנים. בנוסף אמר ליברמן כי הוא פועל לקידום 300 יחידות הדיור בבית אל שאותן הבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם פינוי גבעת האולפנה ביישוב.

ליברמן סיפר גם כי אישר הענקת מעמד רשמי ליישוב היהודי בחברון. המהלך יאגד את המתיישבים מבחינה מוניציפאלית ויאפשר להם לנהל אורח חיים עצמאי ולא להיות תלויים בעיריית חברון הפלסטינית כפי שנקבע בהסכם חברון.

בנייה פרטיזנית

שר הביטחון תקף בחריפות את הבנייה היהודית הבלתי חוקית, ואמר כי ''בנייה פרטיזנית מחבלת במפעל ההתיישבות''. הוא סיפר כי ועדת התכנון העליונה של המנהל האזרחי תתכנס ארבע פעמים בשנה, כאשר הדיון הקרוב יתקיים בחודש ספטמבר, ועל כן מדיניותו של ליברמן היא לפעול בנחישות נגד בנייה לא חוקית.

ליברמן בישר שבדיון הקרוב שיתקיים בוועדת התכנון העליונה תאושר תב''ע גם ליישוב כפר עציון על מנת שהיישוב יוכל להתרחב. שר הביטחון גם הודיע כי אישר את פינוי שדה המוקשים ליד קרני שומרון בעלות של ארבעה מיליון שקלים וחצי, וגם את הקמת החומה שתחצוץ בין הכפר ג'ילזון ליישוב בית אל, בעלות של חמישה מיליון שקלים וחצי.

נתיב האבות. התושבים שיפונו עברו לשטח סמוך
נתיב האבות. התושבים שיפונו עברו לשטח סמוךצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

שדה בועז ונתיב האבות

ליברמן המתגורר בגוש עציון כבר שנים ארוכות, העיד כי הוא מכיר היטב את התושבים שגרים בשדה בועז, ואמר כי אין מנוס מלהרוס את ארבעת הבתים שנבנו במקום. לדבריו מדובר בבתים ''מיותרים'' אשר ''מחבלים'' בשאר היישוב.

הוא התייחס גם להבטחת קודמו בתפקיד, משה יעלון, לערוך סקר על אדמות היישוב, ואמר כי גם אם יתקיים סקר כזה הוא יסתיים רק בעוד כשנה וחצי ולכן אין מנוס מהריסת ארבעת הבתים בשדה בועז שנבנו בניגוד לחוק.

ליברמן אמר כי מערכת הביטחון נערכת לפינוי 15 הבתים בשכונת נתיב האבות בגוש עציון, בהתאם להחלטת בג''ץ, אך במקביל נערכים לתת לתושבים שטח חלופי סמוך, שיאפשר להם לשמור על חיי הקהילה. כמו כן, נבדקת מול הבג''ץ האפשרות לבצע ניסור של כמה מהבתים ולמנוע את פינויים.

בנוגע לבית המכפלה בחברון, שר הביטחון אמר כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הורה לפנות את המתיישבים שנכנסו בחודש שעבר אל הבית. מנדלבליט הסכים לזרז את הבדיקה של רכישת הבית אך הבהיר כי המתיישבים ייאלצו להתפנות ויוכלו לחזור אליו בעוד מספר חודשים לאחר שרכישת הבית תאושר.

טרור הבג''צים

ליברמן סיפר כי על שולחנו של בית המשפט העליון ''מונחים יותר מ-400 בג''צים, 120 מהם היא נגד בנייה יהודית בלתי חוקית ביו''ש וכל השאר הם נגד אכיפה של בנייה ערבית בלתי חוקית, עתירות שממומנות על ידי האיחוד האירופי וארגונים זרים''.

''מבחינת כוח אדם, אנו לא מסוגלים להתמודד עם היקף כזה של בג''צים. צריך לחפש פתרון יסודי יותר'', אמר ליברמן אך סירב למסור פרטים בנוגע לדרכי ההתמודדות עם היקף חסר תקדים שכזה.

שר הביטחון התייחס גם לטענות שנשמעות נגד המנהל האזרחי, והסביר כי משרד האוצר מסרב להקצות מימון שיאפשר פתיחת תקנים נוספים במנהל. ''בשנת 1993 היו בשטחי C כ-109 אלף יהודים ו-88 אלף פלסטינים, וכיום ישנם 440 אלף יהודים ו-250 אלף פלסטינים''.

''לכן ברור שכל טיפול של המנהל האזרחי לוקח זמן והטיפול מייגע. כל הניסיונות להגיע להבנות עם האוצר כדי להגדיל את מספר התקנים עלו בתוהו'', סיפר ליברמן.

בנוגע לטרור הערבי ביהודה ושומרון, ליברמן סיפר על ירידה משמעותית במספר הפיגועים מאז שנכנס לתפקיד שר הביטחון. ''מחודש יוני 2016 ועד הראשון באוגוסט היו 128 פיגועים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים''.

"ב-12 החודשים שקדמו לכניסתי לתפקיד היו 235 פיגועים'', אמר ליברמן וציין כי הוא נסמך על נתונים של אגף המבצעים. לדבריו הפיגועים שנספרים הם פיגועי ירי, דקירה ודריסה, כולל ניסיונות של מחבלים לבצע פיגועים כאלו.

קלקיליה. ''בתחבולות תעשה לך מלחמה''
קלקיליה. ''בתחבולות תעשה לך מלחמה''צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

תוכנית קלקיליה

שר הביטחון אמר כי הקפאת התוכנית לבניית יחידות דיור לערביי קלקיליה היתה טעות. לדבריו כל מי שתוקף את תוכנית הבנייה הזו ''מדבר שטויות'' ולא באמת מכיר את המצב בשטח. ''רצינו לתת להם לבנות בתוך חומות העיר 280 יח''ד בכל שנה, עד שנת 2035. מדובר בבתים שייבנו בכל מקרה שיכולנו לשלוט בתכנון שלהם''.

לדבריו התוכנית בוטלה בגלל לחצים פוליטיים ו''שיקולי פריימריז'', ואם היא היתה מאושרת על ידי הקבינט ישראל היתה יכולה להציג לעולם שהיא מעניקה גם הטבות לפלסטינים. ''בתחבולות תעשה לך מלחמה'', ציין ליברמן, ''אנחנו אחראים על הפלסטינים בשטחי C וגם להם צריך לתת. מדובר על קרקע פלסטינית אבודה''.

ישיבת עוד יוסף חי
ישיבת עוד יוסף חיצילום: אלחנן גרונר

אנרכיסטים מופרעים

במהלך שיחתו עם הכתבים, ליברמן השתמש במילים בוטות כאשר דיבר על נערי הגבעות ביהודה ושומרון. ''חלק מהם אנרכיסטים מוחלטים שמזיקים להתיישבות. הכי הרבה נזק נגרם כששורפים משפחה פלסטינית, זה עושה דה-לגיטימציה להתיישבות למפעל ההתיישבות.

שר הביטחון כינה ''אידיוטים'' את נערי הגבעות שרקדו בחתונת השנאה תמונתו של הילד ממשפחת דוואבשה מהכפר דומא.

"שונאי ישראל משתמש בזה נגדנו'' אמר ליברמן וציין כי לכן ''אין לנו שום בעיה לחתום על צווים מנהליים כשמדובר בהם. הגבעונים מספקים תחמושת לשונאי ישראל בעולם''.

שר הביטחון ציין כי סגירת ''ישיבת עוד יוסף חי'' לא עומדת על הפרק, ''נוכח הירידה בהיקף הפעילות של המופרעים''.