המבקר: מנסים לעקר את מוסד הביקורתחזקי ברוך

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מגיב הערב (שלישי) לנאום מבקר המדינה השופט יוסף שפירא בטקס פתיחת שנת המשפט, אותו הקדיש המבקר למתקפה נגדו ונגד הצעות החוק אותן יזם.

"הצעת החוק שלי תחזק את מוסד ביקורת המדינה ותחזיר אותו לתפקידו המקורי כפי שמתחייב מחוק יסוד מבקר המדינה", טוען סמוטריץ'.

לדבריו, "המבקר יודע שמדובר בהצעה נכונה וטובה שזוכה לרוב גדול מאוד בוועדת שרים לחקיקה ובקואליציה ולכן כנראה בחר לייחד לה את מרבית נאומו היום. לכבוד הוא לי".

סמוטריץ' מוסיף ומסביר, "לגופו של עניין, המבקר מערבב בין ביקורת ובקרה. הפעלת בקרה תהליכית בזמן אמת, כזו שמתערבת בתוכן של ההחלטות ולא רק באופן שבו הן מתקבלות או מבוצעות, סותרת את הרציונל של ביקורת לאחר מעשה ופוגעת ביכולת לקיימה בצורה מיטבית. בקרה תהליכית בזמן אמת מבוצעת במדינת ישראל על ידי גורמים אחרים המוסמכים לכך וכניסתו המזיקה של המבקר לתחום הזה פוגעת ביכולתו לקיים את הביקורת, מייצרת כפל רגולציה ופוגעת מאוד בציבור ובעבודת הממשלה".

"צר לי על שהמבקר בוחר לאמץ טקטיקה אופוזיציונרית ולהכריז על קץ הדמוקרטיה ביחס לכל חוק שהוא לא אוהב במקום לנהל דיון ענייני בנושא המהותי. אביא את הצעת החוק שלי בע"ה במושב הבא של הכנסת ואני משוכנע שהיא תעבור", מבהיר סמוטריץ'.

המבקר אמר מוקדם יותר כי "גישת מספר חברי כנסת הינה שמבקר המדינה יאמר את דברו – רק בדיעבד, ורחוק ככל האפשר ממועד קרות האירועים. לגישת מחוקקים אלה, טוב גם שמבקר המדינה יאמר את דברו רק בתחומים בהם הוא לא מפריע".

"לצערי הרב ברצונם של אותם חברי כנסת אף לעגן גישה זו בחוק וההצעה ברוח זו כבר הונחה על שולחן הכנסת. לפיכך, במושב הקרוב של הכנסת צפוי מוסד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור לעמוד תחת מתקפה של תיקוני חקיקה שכל מטרתם היא לצמצם את מותת כנפיה של ביקורת המדינה ולעקרה מתוכן. מוסד מבקר המדינה הפך ליעד למתקפות דווקא בגלל שהוא ממלא את תפקידו באופן אפקטיבי ומיטבי".

"פגיעה בבית המשפט העליון ובביקורת המדינה זו פגיעה ביסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל, ולכך אין לתת יד", אמר המבקר.