אנשי אנטיפה מכים צלם
אנשי אנטיפה מכים צלםצילום: רויטרס

עשרות רבות של שמאלנים רעולי פנים פוצצו באלימות אירוע של הימין השמרני בקמפוס של ברקלי בקליפורניה שלשום (ראשון).

על פי הדיווחים, מדובר בכמאה אנשי מיליציית "אנטיפה" (קיצור של אנטי-פשיזם") שהשתלבו בצעדה של כ-2,000 אנשי שמאל.

העילה לצעדה ולאלימות היתה אירוע של קבוצת ימין שמרני הקרויה Patriot Prayer ("תפילה של פטריוטים"). קבוצה זו לא נחשבת לקיצונית והמנהיג שלה לא נחשב גזען. הקבוצה ביקשה לערוך אירוע למען הזכות לחופש ביטוי, המוגנת ע"י התיקון הראשון לחוקת ארה"ב, ונגד המרקסיזם.

אנשי אנטיפה היכו, בעטו, שפכו בקבוקי שתן והשתמשו בגז פלפל נגד אנשי הימין, וגם נגד עתונאים. המשטרה לא התערבה כמעט. דפוס זה, של אי-התערבות משטרתית להגנה על אנשי ימין, נפוץ בערים המצויות תחת שליטת השמאל. גם באירועי שרלוטסוויל, נמנעה המשטרה מלהגן על מפגיני הימין – שכללו הרבה מאוד גזענים וניאו-נאצים – ועל פי הדיווחים, אף הוליכה אותם ישירות אל עבר אנשי השמאל, שתקפו אותם. באותם אירועים נדרסה למוות מפגינת שמאל, ע"י איש ימין גזען.

שני בני אדם נזקקו לאשפוז בשל פגיעות שספגו באירועי ברקלי השבוע, אך נמסר שהם צפויים להתאושש. המשטרה עצרה 13 או 14 אנשים, רובם בשל החזקת חפצים אסורים.

אוניברסיטת ברקלי מזוהה עם השמאל הקיצוני יותר מכל קמפוס אחר בארה"ב, עוד משנות ה-60 של המאה הקודמת. זו בדיוק הסיבה שבגללה אנשי ימין מבקשים לערוך בה אירועים – בידיעה שהם יעוררו תגובה קשה. בחודש אפריל היה אמור להופיע בברקלי דובר הימין הפופולרי מיילו יאנופולוס, אך גם אירוע זה בוטל בשל אלימות קשה של השמאל.

נראה כי האירוע האחרון בברקלי גרר יותר גינויים מאירועים דומים בעבר, גם מאנשי שמאל. מגיש תוכנית "מורנינג ג'ו" ברשת MSNBC השמאלנית דרש מהמשטרה לפעול נגד אנטיפה ואמר שאסור לאפשר להם להסתתר מאחורי כיסויי פנים.