סליחות בכותל
סליחות בכותלצילום: יחצ קרן מורשת הכותל

סמטאותיהן הציוריות של שכונות הרובע היהודי בירושלים, בעיר העתיקה בטבריה, בין מדרכות פקיעין ורחובות עכו מזמנים פגישה מיוחדת בתקופת הסליחות.

סמטאות צפת אומרות שירה

יש קדושה בצפת. אנשי קודש הולכים בסמטאותיה, בתי כנסת נראים בכל פינה, אומנים יוצרים ופועלים סביב הקודש ובכל אתר נשמעת שירה חסידית ופיוטי סליחות.

מעל הכל זו עיר של שירה. לא פלא שבין סמטאותיה חיבר רבי שלמה אלקבץ את הפיוט "לכה דודי". לעמוד בערב שבת בין השמשות, לשמוע את ענפי העצים כשהרוח מפזזת ביניהם אומרים שירה למול הר מירון הטובל בירוק ובגווני הזהב של השמש השוקעת במרחקים, זו הרגשה עילאית של קדושה.

כאן חובר השולחן ערוך. כאן ניתן לראשונה התואר מר"ן לאישיות תורנית. מר"ן (ראשי התיבות של מאתים רבנים נסמך) לא ניתן לאיש זולת רבי יוסף קארו "הבית יוסף" שחי וכתב כאן בצפת "להגיע לבית הכנסת שלו לסליחות, להתפלל בין הספרים העתיקים, להביט מבעד לחלון שדרכו הביט מרן הבית יוסף על הרי מירון זו חוויה". אומר אילן שוחט ראש העיר.

לאור הצורה הלא אופיינית של בית הכנסת, מניחים כי המבנה שימש כבית המדרש. מתחת לבית הכנסת חדר קטן ומקומר, שבו לפי המסורת נתגלה לרבי יוסף קארו מלאך בדמות מגיד, שעזר לו בחיבור ספריו הרבים. רבי יוסף קארו מספר שבעקבות פגישותיו עם המלאך הוא חיבר את ספר החזיונות שלו 'מגיד מישרים'.

והיכל להתפלל ולומר סליחות? זו שאלת השאלות.

ערב רעידת האדמה הגדולה בצפת, בשנת 1837, פעלו בצפת למעלה מחמישים בתי כנסת, עשרות בתי מדרש, מקוואות ותלמודי תורה. בעקבות רעידת האדמה הצליחה העיר להשתקם ואפילו לגדול. אולם לקראת המחצית השנייה של המאה ה-19 הלך והידרדר מצבה של הקהילה היהודית בצפת. ימי הרעב והמגפות של מלחמת העולם הראשונה כמעט והביאו לסופה של הקהילה היהודית העתיקה של העיר.

רק בעשרים השנים האחרונות החל היישוב החסידי בעיר העתיקה להשתקם ולבנות מחדש את האווירה המיוחדת של ההוד והמסתורין, שהיו מנת חלקה של צפת.

צפת של סליחות
צפת של סליחותצילום:קובי פינקלר

כה רבים הם בתי הכנסת, כה מגוונים הם שאי אפשר לפורטם. המלצה. לכו לפחות בשלוש תפילות לשלושה בתי כנסת ואולי אפילו לארבעה.

המקום הקרוב ביותר לשירה החסידית, הוא בית הכנסת "בירב". בית הכנסת הזה נבנה כנראה במאה ה-19, לאחר רעידת האדמה הגדולה בצפת. המבנה נבנה במקור כבית מדרש ונקרא על שמו של רבי יעקב בירב, מרבניה הגדולים של צפת במאה ה-16.

מקומות נוספים ומיוחדים תמצאו בבית הכנסת הקטן של חסידי קרלין, בבתי הכנסת ויזניץ' טוניס (שמתם לב לחיבור המיוחד הזה שרק בצפת הוא אפשרי?) או בבתי הכנסת של העדות השונות. סורו גם לבית הכנסת האר"י הספרדי. בית כנסת זה נחשב כעתיק ביותר בצפת.

מקורות היסטוריים מספרים עליו כבר בשנת 1522, כבית הכנסת של יהודי צפון אפריקה, אז נקרא על שם אליהו הנביא. האר"י העדיף להתפלל בבית הכנסת הזה, בעיקר בזכות נוף הר מירון וקבר רבי שמעון. מולו בית הכנסת האר"י האשכנזי. ראו את הבימה המיוחדת ובקשו מהגבאי (בנועם) בסוף התפילה שיסביר עליה. קחו את הזמן. זו צפת.

סיורי סליחות ליליים מודרכים בפקיעין ועכו העתיקה

פקיעין, כפר ציורי בגליל המערבי הנושא מורשת היסטורית בת אלפי שנים, וחיים בו בהרמוניה בני ארבע הדתות- יהודים, נוצרים, מוסלמים ודרוזים. לרגל חודש הסליחות- המזמין את האדם לחשבון נפש בינו לבין האל, ובין חברו, מתעורר הכפר לחיים ליליים של תפילות, סיפורים עתיקים ומסורות משותפות לכל הדתות במקום.

על מנת לחוות את אווירת הסליחות המיוחדת בכפר, מקיימים המיזם הפילנתרופי "אוצרות הגליל" ו"בית זינאתי- המרכז למורשת יהודי פקיעין"- סיורי סליחות ליליות מומחזים ,בלווי עששיות בין הסמטאות וסיפורו של הכפר פקיעין, לאורך ההיסטוריה ומקומות בהם העבר פוגש את ההווה- ביישוב בו התקיימה קהילה יהודית, ללא הפסקה במשך למעלה מ- 2,000 שנה וכיום מתגוררות בו משפחות יהודיות ספורות בלבד.

הסיור עובר, בין היתר, במערה בה התחבאו רבי שמעון בר יוחאי ובנו אלעזר במשך 13 שנה, וביקור במרכז המבקרים שם יסופר סיפורה המרתק של משפחת זינאתי היהודית מפקיעין, שמעולם לא עזבה והמשיכה לקיים חיים יהודים בארץ ישראל גם בשנים בהן גלה העם היהודי מארצו. שיאו של הסיור- מפגש מרגש, עם שומרת הגחלת היהודית בפקיעין, מרגלית זינאתי בת ה-86 ומופע סליחות בבית הכנסת העתיק.

הסיורים מתחילים בשעות 19:00 ו-21:15 ונמשכים כשעתיים. נקודת המפגש- על הכביש הראשי, בירידה למערת הרשב"י (שילוט מכווין).

לפרטים והזמנות: אתר אוצרות הגליל www.ozrothagalil.org.il, 077-9964430.

סליחות בעכו
סליחות בעכוצילום:יחצ

עכו העתיקה לאורך הדורות

סמטאותיה העתיקות צופנות הסוד של העיר העתיקה בעכו, מהוות נקודת מפגש בין אנשים, נופים ותרבויות. הסיורים מפגישים את המשתתפים באמצעות לימוד משותף והצגה עם הסיפור ההיסטורי של עכו ושלל הדתות והתרבויות החיות בה זו לצד זו ועם היהודים שחיו בעכו במשך הדורות, ביניהן הרמב"ן, הרמב"ם, רבי חיים פרחי ורבי נחמן מברסלב.

הסיור כולל קטעי נגינה והמחזה לאורך הדרך. בין היתר הוא עובר, בחומות המזרחיות ושער היבשה, שהינו שער הכניסה היבשתי היחיד לעיר בימי התורכים, בנקודת הפריצה לכלא עכו שנערכה במאי 1947 על ידי לוחמי האצ"ל בה שוחררו 41 אסירים פוליטיים יהודים, כולל סיפור מסירות הנפש בדרך לפריצת החומות ולהקמת מדינה.

בבית כנסת הרמח"ל- בו על פי המסורת התפלל ר' משה חיים לוצאטו, מחכמי איטליה ומענקי הרוח של היהדות במאות האחרונות, ייערך מופע אומנותי של פיוטי סליחות.

בסיום הסיור ייערך על החומות הפיזאניות, אל מול חוף הים של עכו- טקס 'התשליך' המסורתי שמקורו במאה ה-15, שנועד להשלכת העבירות שעבר האדם במשך השנה החולפת, אל מצולות הים. הסיורים בעיר העתיקה בעכו מתקיימים בשיתוף עם עיריית עכו, החברה הכלכלית לפיתוח עכו ומרכז סיור ולימוד גליל.

שעת ההתחלה המומלצת לסיורים הינה 19:30, והם נמשכים כשעתיים וחצי. נקודת המפגש- בכניסה לאולמות האבירים, רח' ויצמן 1 עכו (חניה במקום). המסלול אורכי ובסיום הסיור תבוצע הליכה מרוכזת בחזרה לחנייה. לפרטים והזמנות - אתר אוצרות הגליל www.ozrothagalil.org.il, 077-9964689.

סליחות באווירה טבריינית

אווירה מיוחדת של חוויית פיוטים, בנוסח הטברייני, כפי שהתגבש בהשפעות הקהילות השונות, שהתקבצו בעיר הקודש טבריה, מתקיימת בכל יום שני וחמישי בחודש הקרוב.

המפגש בפארק הארכיאולוגי בשעה 21:00, משם יוצאים לבית הכנסת כיפות השל"ה הקדוש, סיפורו של המקום, התשליך הטברייני ומעמדם המטהר של מי הכנרת ע"פ ההלכה, בית הכנסת של חסידי קרלין, ההבדלים בין הסליחות של יוצאי אשכנז, לבין יוצאי ספרד, ממשיכים לבית הכנסת "עץ החיים" של רבי חיים אבולעפיה ולמקווה העתיק, בית כנסת "הסניור" שמהדהד בו זיכרון של בתי כנסת מימי בית שני ועל המשפחה המתחזקת אותו עד היום.

בימי שני - באופן חופשי יוכלו המטיילים להצטרף לתפילת סליחות בקבר רבי מאיר בעל הנס, קבר רבי עקיבא או בקבר הרמב"ם, החל משעות הלילה המאוחרות.

בימי חמישי– ימשיך הסיור לבית הכנסת העתיק "חמת" בגן לאומי חמת למרגלות קבר רבי מאיר (עליה לנסיעת שאטל בשעה 23:00 בלילה)

לאחר הביקור בבית הכנסת העתיק "חמת", יוכלו המטיילים להצטרף לתפילת סליחות בקבר רבי מאיר, שאטל יחזיר את המטיילים. לפרטים: לשכת מידע טבריה 04-6725666

סליחות בטבריה
סליחות בטבריהצילום:יחצ

סיורי סליחות ברובע היהודי בירושלים

מתחילת חודש אלול ועד יום הכיפורים, ימי ההתחדשות והסליחות, רחובותיה הציוריים של העיר העתיקה בירושלים מתמלאים ישראלים שבאים לטעום את קדושת העיר במלוא הדרה, ובאלפי מתפללים המגיעים מהארץ ומהעולם לשאת תפילותיהם.

מסע מרתק בסיור שמתחיל בשער ציון או במרפסת ליד תחנת הקמח במשכנות שאננים וממשיך הלאה אל הסמטאות הציוריות המלאות בצלילי פיוטים, בין הקמרונות הישנים, בתי הכנסיות ועתיקותיה המיוחדות של ירושלים.

בין השאר, הסיורים יחלפו על יד בית כנסת הרמב"ן- שם יסופר על כמיהתו של הרמב"ן לירושלים, משם גם צופים על התאורה הלילית החדשה של בית כנסת החורבה. אחרי ששואפים אוויר פסגות יורדים אל פרויקט הפסיפסים החדש בקרדו, ואל מסתרי הרובע ההרודיאני.

הסיור יימשך בין הסמטאות אל הגן הארכיאולוגי מרכז דוידסון - הסמוך לכותל המערבי והדרומי, משם היו עולים המתפללים אל הר הבית, ויזכרו ברגע המכונן של שחרור ירושלים בדורנו, בתערוכת "לגעת ברגע" לכבוד שנת החמישים שנה לירושלים שם ידמיינו את ימי ההתחדשות והסליחות, בעבר ובעתיד, למרגלות המקום הקדוש ביותר לעם היהודי. הסיור יסתיים בתפילה לימים טובים בכותל המערבי- עם המוני בית ישראל.

בפינת קפה ומאפה, פוגשים פייטן ירושלמי, שיספר על חוויותיו מבתי הכנסת הגדולים של העיר, וילווה את משתתפי הסיור לחוויה לילית מרגשת על ידי פיוטי סליחות מרגשים של העדות השונות, בנעימות מלאות געגוע והתחדשות. בנוסף, ניתן לתאם סיורים לקבוצות של עד 40 איש במחיר מיוחד.

מספר המקומות מוגבל, ההרשמה לסיורים היא מראש, דרך אתר האינטרנט של החברה לפיתוח הרובע היהודי בכתובת: www.rova-yehudi.org.il , או במוקד התיירות, בטלפון: 4987*

סיורים בעקבות הפיוטים והסליחות בשעות המיוחדות של הלילה

סיור סליחות מוסיקלי- סיור סליחות בסמטאות העיר העתיקה לצלילי פיוטי הסליחות; סליחות בעתיקות; סיור סליחות חווייתי ברחבת הכותל ובאתרי החפירות העכשוויים;סיורי פיוטים- סיור סליחות בעקבות הפיוטים בעיר העתיקה ובכותל, בעקבות הקבלה: סיור סליחות בעקבות תורת הקבלה בעיר העתיקה. לפני מן החומה: סיור סליחות בעקבות סיפורי ש"י עגנון ברחובות הרובע היהודי.

לפרטים נוספים ולהרשמה לסיורי הסליחות: wwww.thekotel.org או 5958*

סליחות בעיר העתיקה
סליחות בעיר העתיקהצילום:יוסי זמיר

וגם במערבה של העיר שחוברה יחדיו

סליחות במוזיאון המוסיקה העברי

מוזיאון המוסיקה
מוזיאון המוסיקהצילום:יחצ

מופע שירת סליחות מסורתית בניחוח ירושלמי, ניגונים שנשכחו וכן פיוטים אותם אוהבים לשיר בתקופת חודש הסליחות.

מסע הסליחות המוזיקלי מלווה בכלי נגינה עתיקים, פיוטים, שירים וסיפורים שובי לב. השתתפות בסיור סליחות בתיאום מראש בלבד לפרטים נוספים והזמנת סיורי סליחות – 02-5406505

סיור שחוצה גבולות ולב לאורכה ולרוחבה של הארץ בחודש הסליחות.