בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לכבוד
ראש הממשלה
ח"כ בנימין נתניהו

שלום רב,

הנדון: החלטת ועדת השרים להיתרי עבודה בשבת בעניין ענף הכדורגל

נדהמתי לקרא את פרוטוקול ישיבת ועדת השרים להיתרי עבודה בשבת שהתקיימה ביום שני האחרון, ו' באלול (28 באוגוסט), בלשכתך, בה התקבלה החלטה עקרונית למתן היתר עבודה כולל ביום השבת לענף הכדורגל וזאת, לכאורה, בניגוד לחוק.

החלטתך בישיבה להורות לעו"ד נזרי לגבש יחד עם הגורמים הנוגעים בדבר המלצות בדבר מתן היתר כללי להעסקה ביום המנוחה השבועי בהתאם להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951 (להלן – החוק) תמוהה בעיניי שכן סעיף 12(ב) לחוק, המסמיך את ועדת השרים ליתן היתר כללי מציין מפורשות כי היתר זה יינתן על פי אמות המידה המצוינות בסעיף קטן (א) ובו נכתב כי:

12 (א) שר העבודה רשאי להתיר העסקת עובד בשעות המנוחה השבועית, או בחלק מהן, אם הוא משוכנע שהפסקת העבודה למנוחה השבועית לכולה או לחלק ממנה, עלולה לפגוע בהגנת המדינה או בבטחון הגוף או הרכוש, או לפגוע פגיעה רבה בכלכלה, בתהליך עבודה או בסיפוק צרכים שהם, לדעת שר העבודה, חיוניים לציבור או לחלק ממנו.

אינני מצליח להבין כיצד משחקי כדורגל דווקא ביום השבת עונים על האמות המידה המאוד ברורות המצוינות בסעיף. האם הפסקת משחקי הכדורגל תביא לפגיעה בהגנת המדינה או בביטחון הגוף או הרכוש?! אף פגיעה בכלכלה אינה נשקפת מן הדבר, שכן ישנם ענפים שונים - לדוגמת ענף הכדורסל - שאינם מתקיימים ביום השבת ולא נראה כי נגרמת בשל כך פגיעה בכלכלת המדינה.

מן הפרוטוקול עולה כי בישיבה נכחו ראש הממשלה והשר חיים כץ הממונה על מתן ההיתרים. מקומו של שר הדתות (כיום השר לשירותי דת), המוגדר על פי חוק כחלק בלתי נפרד מוועדת השרים, נפקד. לא מתקבל על הדעת שבנושא כל כך קריטי ומשמעותי לשמירת השבת, דעתו של השר לשירותי דת לא תשמע ותילקח בחשבון.

החלטתך המסתמנת למתן היתר כללי לענף הכדורגל פוגעת באופן קשה במגזרים שלמים בעם ישראל - בין אלו המבקשים שלא לשחק בשבת והינם אנוסים בדבר, ובין אלו המבקשים לצפות וליהנות ממשחקי הכדורגל והחלטתך זו תיתן גושפנקה משפטית להדרתם מן המגרשים.

ייתרה מכך, אבקש לחזור ולהדגיש את הידוע, כי מתן היתר כללי לענף הכדור-רגל הינו דבר המנוגד לחלוטין למסורת ישראל ולנוהג הקיים עוד מימי ראשית המדינה לגביי שמירתה של השבת בפרהסיה הישראלית ויש בו פגיעה קשה בסטטוס-קוו העדין שממילא נשחק בחלוף השנים.

ענף זה ממומן במיליונים רבים של שקלים מתקציב הביטחון והפעלתו בשבת כופה על עם ישראל כולו שותפות בחילול שבת ולכך לא ניתן להסכים.

כמי שמכיר את כבודו כאדם שליבו ורוחו מוקירים ומעריכים את התנ"ך ואף קובע עיתים ללימוד התנ"ך ובוודאי רואה בו את כור מחצבתו של עמנו, אבקש לצטט מדברי הנביא ישעיה המבקש לחזק בעם ישראל לא רק את קיום מצוות השבת אלא גם את שמירת אווירת השבת, כדברו: "אם תשיב משבת רגליך עשות חפציך ביום קדשי וקראת לשבת ענג לקדוש ה' מכובד, וכבדתו מעשות דרכיך ממצוא חפצך ודבר דבר. אז תתענג על ה' והרכבתיך על במותי ארץ והאכלתיך נחלת יעקב אביך, כי פי ה' דיבר".

אל לנו להמעיט בערכה ובכבודה של השבת שהיא העדות על נצחיות עמנו והאמונה באל אחד.

על כן אבקשך להורות על דחיית מתן היתר כללי לענף הכדורגל, יחד עם כינוס ועדה מיוחדת לבחינת העברת הענף ליום מימי השבוע ובכך תבוא ברכה גדולה גם לשחקני הכדורגל וגם לאוהדים המבקשים לשמור על השבת ולנוח עם משפחתם.

בברכת שנה טובה וחתימה טובה.


בכבוד רב,
ח"כ בצלאל סמוטריץ'