להסתכל דרך העיניים של הדר

בסינמטק תל אביב התקיימה היום (שישי) הקרנת הבכורה לסרטה האישי של ד"ר לאה גולדין, אמו של הדר גולדין הי"ד שגופתו מוחזקת בידי חמאס.

הסרט, שנקרא "הדר החופש לעשות", מעניק הצצה נדירה לחייה של משפחת גולדין בשנה לאחר חטיפתו של סגן הדר הי"ד במבצע ״צוק איתן״ ובמהלך החודשים של איסוף ציוריו ובחירתם לצורך תערוכה.

תערוכת הציורים של הדר הוצגה לראשונה שנה לאחר חטיפתו ונפילתו ומאז הוצגה בעשרות מקומות בארץ ובחו"ל.

שרת המשפטים איילת שקד התייחסה באירוע למאמצי הממשלה להשיב את הנעדרים ואת חללי צה''ל המוחזקים בעזה. "הממשלה בהחלט מתעסקת בזה אבל תמיד אפשר לעשות יותר, ולהפעיל מנופי לחץ שלא מפעילים היום. בזה המשפחה צודקת".

אל''מ במיל' ליאון לוטן, מתאם השבויים והנעדרים שפרש מתפקידו, השתתף גם הוא באירוע אך סירב להשיב לשאלות העיתונאים.

הקרנת הבכורה: הסרט האישי של ד"ר לאה גולדין

רעייתו של הנשיא, נחמה ריבלין, אמרה באירוע כי "כולנו מגלות במהלך השנים פרטים קטנים על ילדנו או אהובנו שלא ידענו והיום איתכם נגלה שמאחורי הבחור עם המדים, מסתתר עולם ומלואו".

"הדר שלכם היה ברוך כשרונות: צייר, אמן. האמנות היא שפה. לכל אחד יש שפה אמנותית משלו. מרגע שילדים יכולים לאחוז בצבע הם 'משאירים סימנים'. על נייר,על הרצפה, על קירות. זו דרכם לומר 'אני כאן', 'אני קיים'. כאלה גם אנחנו בני האדם, משאירים סימנים אחרי לכתנו.

''סיפרו לי שאחרי שהדר נהרג, מצאו בפנקסים שלו בצבא המון ציורים ואיורים. הוא אהב לצייר גם כשהיה בצבא, גם כשלחם בעזה. בשאון הקרב, הוא השתמש בצבע, הביט בנעשה דרך המכחול ועיפרון הפחם", תיארה נחמה ריבלין.

אשת הנשיא הדגישה כי האמנות של הדר מעוררת התפעלות והתרגשות, ''אבל היא גם מחדדת ומעצימה את תחושת ההחמצה והאובדן".

"לאה יקרה, אין צורך להכביר מילים על מסעך הקשה והמייסר, מסעך הבלתי נסבל", פנתה נחמה לאימו של הדר הי"ד, "איזה תעצומות נפש נדרשות מכם בשלוש השנים האחרונות, במאבק הכל כך מורכב להשיב את הדר הביתה, לקבר ישראל. אני רוצה לחזק אותך לאה ולאמץ אותך אל ליבי. להודות לך שצילמת וביימת את הסרט שמאפשר לנו להיות חלק מזיכרון חי, שיש בו הרבה געגוע אבל גם הרבה מאד צבעים".

"הציורים שלו, הרישומים שלו, הם פיסות של אהבה, והסרט הזה הוא סרט על הדר ועל האמנות של הדר, אבל הוא קודם כל סרט על אהבה. האהבה של הדר לאמנות ולחיים, האהבה של הדר לכם והאהבה שלכם אליו. יחד אתכם אני מתפללת שהדר ואורון ישובו במהרה הביתה, לקבר ישראל", אמרה רעיית הנשיא בסוף דבריה.