צריך להסתגל לפוליטיקה. אבי גבאי
צריך להסתגל לפוליטיקה. אבי גבאיצילום: אבי דישי. פלאש 90

יו"ר 'המחנה הציוני', אבי גבאי, מעורר תסיסה בקרב המפלגה. דרישותיו לשיריונים ושינויים בתוך המפלגה מעוררים כעסים ואולי התחלה של שליפת סכינים ארוכות בהן מתאפיינת המפלגה. בעוד כעשרה ימים תתכנס ועידת מפלגת העבודה לדיון בתיקוני החוקה שהציע היו"ר החדש.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס ד"ר שלמה אגוז מהחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללה הקדמית הדסה ירושלים להתנהלות המנהיגותית שמבקש גבאי להנחיל למפלגה שלו.

לדבריו אופייה של המנהיגות שמציג גבאי אכן שונה, אבל השאלה העיקרית שיש לתת עליה את הדעת היא אם יש תוחלת לסגנון הפעולה הזה בזירה הפוליטית בכלל ובמפלגת העבודה בפרט.

"לצד היתרונות יש לגבאי כמה חסרונות שיציבו בפניו כמה מכשולים", אומר ד"ר אגוז. "הוא נתפס כאדם ישר וערכי בציבור. כשהוא מביא את הנורמות שהביאו אותו להצלחה כמנהל הוא לא לוקח בחשבון את הצורך בפשרות ואילוצים בזירה הפוליטית. העובדה הזו בלטה גם כשהוא היה שר, כשלא היה נוח לו הוא הלך.

''הוא לא נכנס מתוך הנחה שכאשר אתה שר בממשלה אתה מחויב לפשרות. הנהגת מפלגה כמו מפלגת העבודה מחייבת מאוד התחשבות בפשרות. זו מפלגה שמבוססת על מנגנון ומוסדות והוא כבר במסלול התנגשות עם מוסדות ובעלי תפקידים במפלגה".

ממשיך ומוסיף ד"ר אגוז בניתוח אופי הניהול של גבאי: "סגנון הניהול של גבאי הוא ריכוזי. הוא אמנם נעים הליכות ולא פועל בדורסנות, אבל הוא המחליט. ההחלטה בידיו. המערכת הפוליטית, בעיקר במפלגת העבודה, מתנהלת אחרת. יש מוסדות שכוחם מגיע מהמתפקדים שלא יוותרו על כוחם. יש מערכת כוחות מאוד רגישה שצריך לקחת בחשבון. אם גבאי רוצה לעשות שינויים במפלגת העבודה הדרך היא לא להודיע על שינויים רדיקאליים ואז לראות מי יתמוך, אלא קודם לייצר חזית רחבה של תמיכה, להתמקד בדברים העיקריים, להתחשב בצרכים וברצונות גם אם לא כל מה שהיית רוצה ימומש. מה שקרה כאן היה סדר עניינים הפוך, מה שמסבך אותו".

להערכת אגוז מהלכיו אלה של גבאי והאופן בו הוא מקדם את תפיסותיו לא יניבו את אותו ניצחון שהוא מבקש להביא למפלגתו אלא להיפך. עוד הוא מוסיף ומעיר כי לגבאי, כך נראה, יש עמוד שדרה אידאולוגי גמיש והדברים באים לידי ביטוי בעיקר בפן הכלכלי.

"ממנהיגות פוליטית נדרש גרעין אידאולוגי מוצהר , ואנחנו רואים כאן בעייתיות מסוימת. ליבו במקום הנכון מבחינת תומכיו, אבל הוא מאוד גמיש מבחינת התכנית שהוא יכול להציע. כשהוא היה נער אוצר התזה הנאו ליבראלית לא הייתה רחוקה ממנו והיום הוא במקום אחר. זו גמישות שמעוררת סימני שאלה".

ומה לגבי הנושא המדיני. להערכת אגוז אם בנושא הכלכלי שבו עיקר מומחיותו של גבאי הוא מגלה גמישות, ניתן להעריך שגם בנושא המדיני הוא עשוי לגלות גמישות דומה שלא תסיע לו מול אנשי מפלגתו.

עם זאת סבור ד"ר אגוז כי יתכן והזמן הקצר שחלף מאז נבחר גבאי יעמוד לזכותו. "הוא רק נבחר וזה רגע עם הרבה קרדיט. אם היה מנסה לבצע מהלך כזה אחרי בחירות שלא ניצחו בהם זה היה קשה יותר".

"אחד היתרונות של גבאי הוא שעקומת הלמידה שלו מהירה. יכול להיות שיוכל לקדם את הרעיונות שלו בדרכים אחרות", אומר אגוז המציין כי בעייתיות לא מבוטלת עומדת בפני גבאי כאשר הרפורמות שהוא מבקש לקדם פוגעות במעמדם של חברי כנסת ובכירים במפלגה ובסיכוייהם להיבחר בשנית לנוכח השיריונים שהוא מבקש לעצמו, וכך גם נפגעים המוסדות שהוא מבקש לנשל מסמכויותיהם ולהעבירם אליו.

"הוא מכרסם בסמכויות המזכ"ל ומוריד אותו בדירוג. המתח עם המזכ"ל הוא כבר עובדה קיימת. העברת סמכויות מהלשכה אליו עצמו מהווה בעיה מול חברי הלשכה. הח"כים מאבדים סמכויות וכשהם מבינים שיהיו שריונים הם מבינים שהסיכויים שלהם פוחתים".

לזאת הוא מוסיף ואומר כי אל מול מתנגדי הרפורמות יתכן ויהיו כאלה שיתגייסו לעזרתו של גבאי. "הבוחרים בפריימריז אמרו שהם רוצים משהו אחר. התגייסו אנשים שאינם מחובבי המנגנון והם היו חלק מהסחף הזה לכיוון של גבאי והם לא יאהבו את מי שינסה לבלום אותו, אבל הם פחות מאורגנים ביחס לאחרים".