לעודד כל דבר קיים
לעודד כל דבר קייםצילום: שאטרסטוק

לפעמים האדם רוצה להיות עובד ה' באמת, אבל הוא מרגיש חוסר חיבור לעצמו. הוא לא יודע מה עובר עליו עד שהוא מגלה שהוא אינו מחובר לעצמו, לנפש הזאת ולגוף הזה שסתם מפריעים לו.

הוא מרגיש צורך בלהיות נוכח יותר בחייו, כאילו כל הימים עוברים ככה בלעדיו. הרדיפה שלו לפעמים אחרי עוד דף גמרא, עוד מצווה, עוד אסור או היתר - לא מאפשרת לו לעבוד נכון עם החלקים השבורים והיצריים שבו.

כשהוא יסכים להקשיב לעצמו ולפתח מקום פנימי הוא ירגיש תחושה שיש לו גם הווה ויבין שהוא מתחיל להרגיש באמת. התפילה שלו תיהפך לתפילה עמוקה יותר. היצירה שלו תופיע גם בזוגיות שלו וגם בחינוך ילדיו. גם האמונה שלו בעצמו ובה' אחד תתחזק. והכול דרך היכולת להיות נוכח, פחות הישגי, פחות "אגו", פחות מוצלח בעיני החברה ויותר מחובר למי שהוא, כלומר גם לזולתו, כלומר גם לה'.

שלם מסך חלקיו

העם שלנו הוא עם מורכב. לאהוב בישראל זהו "מקצוע גדול בתורה וחכמה עמוקה ורחבה רבת הענפים" (אורות, עמ' קמח). החשיבה של היום חייבת להיות אינטגרטיבית ולכלול את כל הגורמים שמרכיבים את עומק אישיותנו.

אנחנו מלאי כוחות יצירה, נתינה, תפילה, התעמקות בתורה, שקידה, עבודה, אהבה, רצון, חברה, לאומיות ועוד. העם שלנו מורכב מציבורים שונים, כמעט כל אחד מתמחה בקו אחד של הנפש, אבל הנפש - היא מתה מצחוק: על מה אתם רבים? הכול חשוב לי! וזה למרות שנראה שכל כוח מושך לכיוון אחר. השכל דורש רצינות, הגוף - רכות וכוח, הנפש - גמישות, הרוח - בירור. ואת אימא, אישה, חברה, סבתא, אשת קריירה ובת, ואת לומדת להכיל את כל התפקידים הללו בצורה הרמונית.

כיחידה אחת

עד לפני 30 שנה הפסיכולוגיה התמקדה בעיקר בעבודה התודעתית, עבודת השכל. מאז הופיעו בשיח הטיפולי 170 כלים חווייתיים, רובם גופנפש, כולם עוסקים בחיבור הנפלא המראה שהגוף והנפש הם יחידה אחת. בעצם הם כמעט אותו דבר: הגוף מבחוץ והנפש מבפנים.

MINDFULLNESS, EMDR, SOMATIC EXPERIENCE, שיקונג, BRAIN GYM, עוצמת הרכות, טיפול באמצעות קול, פסיכודרמה, עבודה עם הדמיון ועוד רבים - כולם כלים מצוינים כי הם עובדים על הצד החווייתי של אישיותנו. רוב המשברים שלנו הרי נובעים מחוסר חיבור עצמי, חוסר עצמיות, עצמאות, עוצמה.

בשנה הבאה אנחנו פותחים חמישה בתי ספר לפסיכותרפיה אינטגרטיבית יהודית בפריסה ארצית. מדובר בתוכנית תלת-שנתית שפונה לבעלי תואר שני במקצועות הטיפול: פסיכולוגיה, רפואה, עבודה סוציאלית וייעוץ חינוכי, כדי ליצור קבוצה איכותית ככל האפשר.

המטרה היא לקדם את הפסיכולוגיה היהודית לשני כיוונים הפוכים: הגוף והממד האמוני. כשנעמיק נבין שבסוף מדובר ברבדים קרובים מאוד: העבודה עם הגוף מסוגלת לגלות שכבות עמוקות שהיו חסומות, והתעמקות בדברי חכמינו ז"ל מסוגלת להעמיק את חיבורנו לעומק חיינו. אי אפשר לנתק, ויש להתמחות בכל הכיוונים ביחד, וזוהי המשימה של השיטה האינטגרטיבית.

התוכניות יתקיימו בישיבה נפרדת (וקבוצות נפרדות לסדנאות חווייתיות) או רק לנשים - לפי ההרשמה. הסגל מורכב מקרוב ל‑30 אנשי מקצוע, כולם בעלי ניסיון רב (לא פחות מ‑15 שנה), כולם מטפלים אמוניים, חווייתיים ומקצועיים. לגבי המתלמדים מדובר בקבוצות של 10‑25 משתתפים.

בהמשך יוכלו הבוגרים והבוגרות לעבוד במרפאות טיפוליות שנפתח סמוך לבתי הספר, לעבור הכשרה חינוכית במודל של פינלנד, אוסטרליה, קנדה וכמה מדינות בארצות הברית ולהפוך את בית הספר למקום של צמיחת האישיות הרבה יותר מאשר מקום להצלחה בלימודים. מודל זה אמור להביא להצלחה הרבה יותר גדולה - פחות ריטלין, הרבה פחות אלימות, פחות נטיות אובדניות, תאונות דרכים, רווקות, גירושין ועוד.

עוד יוכלו בוגרינו לשמש כמרצים בתוכניות הבאות שלנו.

אנחנו עובדים כעת על ההכרה של התעודה במל"ג וגם מול קופות החולים, שתחום בריאות הנפש נמצא כיום במסגרתן.

בלי תחרות

לגבי המכונים האחרים הקיימים, צריך לעודד כל דבר קיים ולא לחשוב לרגע שיש תחרות, קנאה או משחקי כבוד בין המקומות השונים. אני בעצמי ממליץ לאנשים מסוימים לפנות לתוכניות האחרות לפי הצורך והציפיות. כמו שבמקצועות הרפואה האלטרנטיבית יש מכון 'יונגיאני' ומכון 'רידמן', כך חשוב שיפתחו כמה שיותר מרכזי הכשרה, כי הרי הצרכים מרובים מאוד. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, יותר מ‑170,000 בני נוער זקוקים לטיפול פסיכולוגי, ורק 12,000 נמצאים בטיפול כלשהו. המצב אצל המבוגרים חמור אף יותר.

הגיע הזמן שהפסיכולוגיה היהודית תהפוך לזרם המרכזי של הפסיכולוגיה. לא כי היא עוד שיטה מסודרת כמו כל השיטות, אלא כי היא מחברת בכל עת מקצועיות יחד עם עולם המשמעויות. כי אין האדם מפחד אלא משום שהנפש שלו עדינה והוא זקוק להאמין שיש משמעות למשבר שלו. האדם האובדני חייב לשוחח עם מטפל מקצועי שגם מאמין שיש משמעות לקיומנו. ויקטור פרנקל, שהמציא את הלוגותרפיה (טיפול דרך משמעות), לא חשב שכל כך מהר הדברים שאמר וכתב ייעלמו מחדר הטיפול.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי