פציעה. אילוסטרציה
פציעה. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

ההורים בישראל משלמים יותר ממאה מיליון שקלים על ביטוח ילדיהם בבתי הספר, אך רבים מהם כלל לא יודעים כיצד לממש את הזכויות שלהם כאשר קורה משהו.

ההורים אינם יודעים שמגיע להם פיצוי על כל סיטואציה שקרתה בכל מקום וזה לא משנה אם זה קרה בזמן הלימודים או בחופש, בתוך בית הספר או מחוצה לו, במשחקים מתחת לבית או בתנועות הנוער, במסעות או בטקסים, 24 שעות ביממה הילדים שלכם מבוטחים.

עו"ד ענת קאופמן, מומחית לרשלנות רפואית, תאונות וביטוח, מסבירה בערוץ 7 כי "ביטוח תאונות אישיות תלמידים זו פוליסה שמחויבת על פי חוק חינוך חובה וכל ילד משלב הגנים ובהמשך בבתי הספר, ישיבות ותיכונים, מבוטח בביטוח שפועל 24 שעות ביממה ומכסה כל תאונה שמתרחשת לתלמיד, בין אם זה במסגרת בית הספר ובין אם לא''.

''גם אם התאונה התרחשה בבית או במשחק אחר הצהריים עם חברים או בטיול עם המשפחה, בסוף שבוע או בחגים, הילד מכוסה מתוקף הביטוח שהתלמידים משלמים בתחילת כל שנה במסגרת תשלומי החובה לבית הספר".

עו"ד קאופמן מסבירה שלמרות הכיסוי הביטוחי, במסגרת ביטוח תאונות אישיות הכסף הגדול יותר יכול להגיע מתביעות רשלנות נגד הגורם האחראי, "בפוליסה של ביטוח תאונות אישיות תלמידים, הפיצוי המקסימאלי הוא בין 400 ל-600 אלף שקלים, סכום חד פעמי בהתאם לאחוזי הנכות שיש בעקבות התאונה.

''אם לדוגמא הילד שבר את הרגל או היד וקיבל רק 10 אחוזי נכות, הוא יקבל רק 40 אלף שקלים פיצוי שהוא לא באמת פיצוי אמיתי לנזק שייגרר לכל החיים. ואם הרופא החליט שלא נשארה לך נכות קבועה אז לא תקבל כלום מלבד פיצוי על ימי ההיעדרות של כמה עשרות שקלים ליום החל מהיום ה-90 להיעדרות".

עו"ד קאופמן ממליצה להורים לבדוק האם יש עילה לתביעת רשלנות נגד בית הספר או הרשות המקומית, "חשוב מאוד לדעת שאם התאונה נגרמה על ידי רשלנות של גורם כלשהו, זה מקנה עילה לתביעת רשלנות נגד משרד החינוך בית הספר או המועצה המקומית או כל גורם אחר.

''התביעה על רשלנות היא פיצוי על כל נזקי הגוף שנגרמו לך ושיגרמו לך בעתיד. למשל ילד ששבר רגל ויש לו 10 אחוזי נכות - אז במסגרת ביטוח תאונות אישיות הוא יקבל רק 40 אלף ש"ח שזה לא מכסה את הנזק האמיתי אבל במסגרת תביעת רשלנות הוא יכול לקבל מאות אלפי שקלים.

''לדוגמא, היתה אצלנו במשרד ילדה שיצאה להפסקה ונתקלה בממטרה בולטת בדשא. היא נפלה ושברה את הרגל. במקרה הזה היתה לנו עילה נגד המועצה המקומית שאחראית על בתי הספר ועל תחזוקתם וזה הרבה כסף''.

עו"ד קאופמן מדגישה שהפוליסה של ביטוח תאונות אישיות תלמידים מחריגה תאונות דרכים ותאונות בחו"ל, "אם ילד נחבל בתאונת דרכים יש לו עילה לפיצויים על פי חוק פיצויי תאונות דרכים אבל לא במסגרת ביטוח תאונות אישיות. לעומת זאת ילד שהלך במדרכה והיה שם בור והוא נפל, יכול לתבוע את המועצה בנוסף לביטוח תאונות תלמידים.

''הפוליסה לא חלה על תאונות שאירעו בחו"ל, לכן ילד שנפצע בטיול בחו"ל לא יוכל לקבל כסף במסגרת בטוח תאונות אישיות", מציינת קאופמן.

לדבריה אפילו ילדים שרבו בהפסקה ונפצעו יכולים לתבוע את בית הספר, "במקרה של ילדים שרבו - אם מוכיחים שלא היה מורה תורן או שלא היתה מספיק השגחה אז ניתן לתבוע ברשלנות את בית הספר".

עו"ד קאופמן מזהירה שלא למלא טופס ביטוח תאונות אישיות ללא התייעצות, "הרבה פעמים כשמתרחש אירוע אומרים לך בבית הספר למלא את הטופס, אבל כאן צריכים להיזהר כי הגרסה שתכתוב בטופס תאונות אישיות היא הגרסה שתחייב אותך גם בתביעות עתידיות.

''אם בהמשך תרצה לתבוע תביעות חמורות יותר כמו תביעת רשלנות אז הנתבע יכול לעשות שימוש לרעה בדברים שכתבת בטופס ביטוח תאונות אישיות. לכן צריכים לדייק ואם יש צורך אז בהחלט ללכת לעו"ד שמבין ומתעסק בתחום הזה של תביעות רשלנות וביטוח כי לפעמים הכסף הקטן זה הכסף הגדול.

''מה גם שהרבה פעמים הייעוץ הראשוני אצל עורך דין הוא חינם. לכן תבואו - תתייעצו ותעשו את הדברים כמו שצריך כדי שאחר כך לא תיפלו על הדברים הקטנים", היא מסכמת.

עו"ד ענת קאופמן היא מומחית לרשלנות רפואית, תאונות וביטוח. קאופמן ניהלה בין השאר את תיקו של הנער שהוכה בעת התנדבות מטעם בית הספר, את תיקו של הנער שהתעוור בעת טיול קיאקים ואת תביעת פיצויי המיליונים של שחר גרינשפן שנפגעה בתאונת דרכים על ידי שיכור.