שרה נתניהו
שרה נתניהועמוס בן גרשום, לע''מ

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע היום (שישי) לשרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה, כי הוא שוקל להעמידה לדין בשל חלקה ב''פרשת הזמנת הארוחות".

עוד נמסר לנתניהו כי עומדת לה האפשרות לטעון בפני היועץ המשפטי לממשלה, במסגרת שימוע, בטרם יקבל הכרעה סופית בעניין זה.

בד בבד, נמסרה הודעה דומה היום גם לעזרא סיידוף, סמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, בגין חלקו בפרשות השונות שנחקרו. השימוע לסיידוף ייערך, ככל שיחפוץ בכך, בפני פרקליט מחוז ירושלים.

נדגיש כי היועץ המשפטי לממשלה החליט לסגור את התיקים נגד רעיית ראש הממשלה בפרשת המלצרים, פרשת החשמלאי, וגם פרשת הטיפול הסיעודי באביה של שרה נתניהו, שמואל בן ארצי ז''ל.

בית ראש הממשלה בירושלים
בית ראש הממשלה בירושליםצילום: נתי שוחט, פלאש 90

"פרשת הזמנת הארוחות" עניינה בחשד כי החל מראשית חודש ספטמבר 2010, לכל המאוחר, ועד לחודש מרץ 2013, פעלה נתניהו בצוותא חדא עם עזרא סיידוף, אשר שימש תחילה כראש אגף בכיר משאבים חומריים ומבצעיים במשרד ראש הממשלה ובהמשך כסמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, ליצירת מצג שווא שלפיו במעון הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים לא מועסקת מבשלת, למרות שבפועל לאורך כל התקופה הועסקו במעון מבשלות.

זאת, על מנת לעקוף את הוראות הנוהל, בהן נקבע בין היתר כי: "במצב בו לא מועסק/ת במעון הרשמי מבשל/ת, ניתן יהיה להזמין על פי הצורך מזון מבושל מוכן למעון הרשמי...", ולהשיג כתוצאה מכך את מימון המשרד הן להעסקה של מבשלות שבישלו ארוחות במעון והן להזמנת ארוחות מוכנות ולהזמנת שפים שיבשלו במעון. בדרך זאת התקבלו במרמה מהמדינה מאות ארוחות ממסעדות ומשפים בשווי של כ-359,000 ש"ח.

בשל כך שוקל היועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין את נתניהו בעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ועבירות מרמה והפרת אמונים.

בשל אותה פרשה, הוזמן גם סיידוף לשימוע ע"י פרקליט מחוז ירושלים, כמפורט בכתב החשדות שהועבר אליו. לסיידוף מיוחסות בגין חלקו בפרשה עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות (בשווי כולל של 393,000 ₪), מרמה והפרת אמונים, וזיוף מסמכים.

במסגרת החקירה עלה גם חשד לכך שב-15 מקרים לפחות, כאשר הוזמנו שפים למעון ראש הממשלה לבשל ארוחה עבור אורחים פרטיים של נתניהו ובני משפחתה, זויפו החשבוניות עבור אותן ארוחות, באופן שהעלות הכוללת של הארוחה חולקה למספר מנות כוזב וגבוה יותר ממספר המנות שסופקו בפועל.

זאת על מנת לעקוף את הוראות הנוהל בכל הנוגע לסכום המקסימלי שבו ניתן להזמין מזון מבושל לכל סועד באירוח פרטי במעון הרשמי (כאשר לא מועסק/ת במעון הרשמי מבשל/ת) ולשלם לשפים שבישלו במעון ראש הממשלה סכום גבוה יותר עבור כל מנה.

לפי כתב החשדות, סיידוף הנחה את השפים, את אבות-הבית ואת מזכירותיה של נתניהו, לזייף את החשבוניות בגין אותן ארוחות.

עם קבלת כל אחת מהחשבוניות המזוייפות האמורות, הוסיף סיידוף את חתימתו המאשרת את האמור בחשבונית ובמכתב הנלווה, והעביר את החשבונית לחשבות. גם בשל מעשיו אלה נשקלת כעת העמדתו של סיידוף לדין, והוא הוזמן לשימוע.

באשר לנתניהו –לא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה להוכיח כי נתניהו הייתה מודעת למצג השווא בנוגע לארוחות שבישלו השפים עבור אורחים פרטיים, או לזיוף החשבוניות בנוגע לארוחות אלה. על כן הוחלט שלא להעמיד את נתניהו לדין בגין חשדות אלו.

שרה נתניהו ורעיית נשיא אוגנדה ז'נט מוסווני
שרה נתניהו ורעיית נשיא אוגנדה ז'נט מוסווניצילום: קובי גדעון / לע"מ