תיעוד: כוחות צה"ל בתרגיל "אור הדגן"

תרגיל הגיס הצפוני, ''אור הדגן'', שהחל השבוע ויימשך גם בשבוע הבא, נערך בסדרי גודל שלא נראו כמותם ב-19 השנים האחרונות, במטרה לשפר את מוכנות והיערכות הצבא למלחמה בצפון.

השבוע הראשון של התרגיל הוקדש לתרחישי הגנה על הגזרות הצפוניות של ישראל. חטיבות החי"ר והשריון, זרועות האוויר והים, בסדיר ובמילואים, תרגלו מצבי לחימה לא צפויים ומשתנים במתאר הלחימה הצפוני.

מפקד החטיבה המרחבית 769, אל"ם מני ליברטי, שלוקח חלק בתרגיל, סיפר כי "השבוע תרגלנו את יכולותינו כחטיבה מרחבית. חיזקנו את יכולות ההגנה בגזרה, תוך שילוב של יכולות התקפה לקראת מערכה עתידית אפשרית. דימינו מגוון תרחישים אפשריים במתווה הצפוני תוך שילוב יכולת לפעול בחזית ובעומק ובמספר גזרות במקביל, לאורך פרק זמן משמעותי".

הכוחות מתרגלים אירועים כמו חיסול מחבלים, השמדת יחידות אמצעי לחימה, תקיפה מסיבית באש, פתיחת צירי נסיעה, איסוף מודיעין ועוד.

התרגיל מתמקד גם בפעולות מבצעיות וגם בחשיבה אסטרטגית. קצין המודיעין של חטיבה 401, סרן נ', מוסיף כי "חטיבת השריון 401 לוקחת חלק משמעותי בתרגיל, אנו מתרגלים את כוחותינו בצורה הטובה ביותר על מנת להיות מוכנים לכל תרחיש העתיד לקרות ולהגן על תושבי ישראל בצורה הטובה ביותר בעת הצורך".

בשבוע הבא ימשיכו כוחותינו, בסדיר ובמילואים, לתרגל בעצימות גבוהה תרחישים נוספים ואתגרים נוספים במסגרת תרגיל הגיס.