אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: הדס פרוש

אחת מתוך שש חיילות הצהירה שהוטרדה מינית בעת שירותה, כך עולה מסקר פנימי שערך צה"ל בקרב אלפי חיילות וקצינות בשנת 2016.

נתונים מתוך הסקר פורסמו הבוקר (ראשון) בעיתון "הארץ", ומהם עולה עוד כי מרבית החיילות שדיווחו על הטרדות ציינו שהוטרדו יותר מפעם אחת.

6% מהחיילות ציינו כי הוטרדו פעמיים או שלוש במהלך שירותן הצבאי, ו–3% אמרו כי הוטרדו ארבע פעמים ויותר.

הנתון האחרון, אף שהוא נמצא בטווח טעות הדגימה הסטטיסטית, הוא הגבוה ביותר שנמדד מאז 2004.

נתון מדאיג עוד יותר עולה מהתשובה לשאלה על האקלים ביחידות השונות. 60% מהנשאלות ציינו כי ביחידתן ישנו "אקלים מטריד מינית".

החיילות תיארו סביבה שבה מפקדים וחיילים מספרים שוב ושוב בדיחות וסיפורים מיניים, משמיעים הערות מיניות פוגעות או מפיצים תמונות בעלות אופי פורנוגרפי. נתון זה אמנם משקף ירידה בהשוואה ל–2014 (אז הצהירו 65% מהנשאלות על אקלים מטריד), אך נראה שמדובר בתופעה רווחת מאוד ביחידות הצבא.

את הסקר ערכה יחידת יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, באמצעות שאלונים אנונימיים שנשלחו למדגם מייצג של חיילות וקצינות זוטרות. על השאלות השיבו אלפי חיילות ובהן לוחמות, תומכות לחימה, חיילות ביחידות עורפיות וקצינות עד דרגת סגן, שאלו הן שנותיהן הראשונות בצבא.

מדובר צה"ל נמסר: "הנתונים שנאספו מתייחסים לשנת 2016. בסקר נשאלות שאלות באשר למקרי הטרדה מינית בצה"ל וכן מודעות, תרבות הדיווח והטיפול הניתן לקורבנות. מהנתונים ניתן לראות כי ישנה עלייה במודעות בקרב קצינות וחיילות. עם זאת, תוצאות הסקר אינן מצביעות על עלייה במספר החיילות והקצינות שדיווחו כי הוטרדו מינית או עברו פגיעה מינית".