נאום ההכתרה
נאום ההכתרהצילום: קלוד טרואונג נ'גוק

מאות מבני הקהילה היהודית בשטרסבורג, נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב פנחס גולדשמידט, רבנים ודיינים מאירופה ומישראל השתתפו במעמד הכתרת הרב אברהם ווייל כרב העיר שטרסבורג ואזור הריין התחתון בצרפת שהתקיים בבית הכנסת הגדול בעיר.

"שטרסבורג של ימינו מחדשת ימיה כקדם וראויה לכתר תורה. יותר מאלף יהודים לומדים מתחנכים וגדלים על ברכי התורה בחינוך תורני עם כוללי אברכים להוראה, מוסדות תורה וחסד והיהלום שבכתר; כולל לדיינות שהוקם על ידי הקונסיסטואר. ראויה שטרסבורג כיום לחזור ולהיקרא; ירושלים של צרפת", אמר הרב גולדשמידט בטקס.

מעמד ההכתרה נפתח באמירת פסוקי 'מה טובו אהלך יעקב משכנותיך ישראל' מפי החזן הפייטן; אבי אוחיון ומקהלת בית הכנסת הגדול בראשות שארל אקרמן נפתח.

בין המשתתפים בטקס היו אב"ד אמסטרדם הולנד הרב אליעזר וולף, רבה היוצא של שטרסבורג הרב אליקים גרשון גוטמן, רב אזור הריין העליון הרב יעקב פחימה, הרב הצבאי האזורי הרב יונתן בלום. רבני שטרסבורג ואזור אלזס. נציג רבנות טולוז הרב יוסף יצחק מטוסוב. רבה של קהילת 'חמדת שלמה' בשטרסבורג הרב מנדיל סממה. נשיא הקונסיסטואר בצרפת יואל מרגי. נשיא הקונסיסטואר של אלזס ג'ון פול קלינג. נציגי הממשלה והעיריה וראשי קהילות וארגונים מישראל ומאירופה.

בנאום נרגש לאחר שעיטרוהו הרבנים וראשי הקהילה בטלית אמר הרב ווייל, "קטונתי מכל החסדים ובכבוד ובחרדת קודש אני מקבל את הכהונה הרמה בעיר שבה כיהנו גאוני תבל ואעשה כל שביכולתי כדי להיות ראוי להמשיך את שושלת הקודש. אני מודע לאתגרים העומדים לפני ובראשם הצעירים דור העתיד שיש לקרב. לבנות איתם את העתיד על לבת העבר המפואר תוך חיזוק הקהילות ומוסדות התורה והחסד".

לאחר תפילה לשלום צרפת והקראת מינוי הממשלה ע"י נשיא הקונסיסטואר ג'ון פול קלינג נשא דברים חמים נציג הממשלה ושר הפנים מושל 'המזרח הגדול' של צרפת מר ז'אן לוק מארקס, "לצרפת חוב גדול ליהודים. חלקנו בימי ממשל וישי היה גדול בשואת יהודי אירופה האיומה ואנו גאים בהתחדשות היהדות, למרות האנטישמיות החדשה המתפתחת באירופה כולה". מארקס גולל דקות ארוכות את תולדות יהודי צרפת לאורך כאלף שנים והבטיח בשם הממשלה כי צרפת תעשה כל אשר לאל ידה במלחמה באנטישמיות בכדי שיהודים יחיו בה בשלווה ובביטחון תוך חופש דת ושמירת מצוות היהדות.

הרב אברהם ווייל נולד בשטרסבורג וקיבל את הסמכתו לרבנות בבית המדרש לרבנים בפאריס שבראשות הרב יצחק גוגנהיים. בשנת תש"ע מונה כרבה של טולוז שבצרפת ולפני כשנתיים נבחר כחבר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'.