הרב דוד לאו
הרב דוד לאוצילום: שלומי כהן, פלאש 90

הרבנות הראשית לישראל הגיבה לפסיקת בג"ץ הקובעת כי מסעדה תוכל להציג את הסטנדרטים לפיהם היא מכינה מזון, אך לא תוכל להציג תעודת כשרות אלטרנטיבית לזו של הרבנות.

''באמצעות פסיקה זו פוגע בית המשפט בצרכן אשר מעוניין לצרוך כשרות ואינו בקיא בכלל בסטנדרטים ההלכתיים. זהו יום שחור עבור כלל צרכני הכשרות במדינת ישראל", נמסר מהרבנות.

''מחובתנו להתריע כי במתן האפשרות לבית העסק להציג את עצמו כשומר על כללי הכשרות מבלי פיקוח ראוי וגוף רגולטורי מוסמך, נפתח פתח להונאות כשרותיות קשות ומורכבות ששום גוף לא יאכוף, אין מי שיערוב לצרכן המזון ש'מצג האמת' מתנהל על פי ההלכה הסדורה והמסורת היהודית", הוסיפו ברבנות הראשית.

הרב הראשי דוד לאו הזהיר כי מתן אפשרות לבעל עסק להציג עצמו ככשר בשעה שלא קיבל את כשרות הרבנות הראשית, ''היא מכשול גדול, וכדברי השופט רובינשטיין בפסק הדין - 'מדרון חלקלק אשר עלול להטעות את תכליתו של חוק הונאה בכשרות ובעיקר להטעות את הצרכנים'.

''הרבנות הראשית תמשיך לעמוד על המשמר וכגוף האמון על נושאי הכשרות תמשיך לתת את השירות האיכותי והכשר ביותר עבור עם ישראל", הבהיר הרב לאו. ''בימים אלו מתקיימות ישיבות אינטנסיביות של צוות ההיגוי להסדרת מתווה הכשרות החדש שיתקן את הליקויים שהיו בעבר ויצעיד את עולם הכשרות לדרך המלך''.

בפסק הדין כתבה נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור כי ''בית אוכל שלא ניתנה לו תעודת הכשר לא יכול להציג עצמו כ'כשר', אך אין בכך כדי למנוע ממנו להציג מצג אמת בכתב, המפרט את הסטנדרטים שעליהם הוא מקפיד ואת אופן הפיקוח על שמירתם".

עוד הוסיפה כי "מצג זה יבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי אין בידי בית האוכל תעודת הכשר. משהוצג לצרכן מצג אמת, יבחר הוא כטוב בעיניו".

יו"ר ועדת הרפורמות ויוזמת החוק להפרטת מערך הכשרות, ח"כ רחל עזריה (כולנו), אמרה בתגובה לפסק הדין כי היא "מברכת על ההחלטה הסופית של בית המשפט העליון בעניין מונופול הכשרות. זה יאפשר לבעלי עסקים להציג את מה שקורה בעסק שלהם מבחינת תהליך הכנת המזון וייתן פתח לגופי כשרות נוספים לפעול בתחום - זהו עוד צעד בדרך לפירוק מונופול הכשרות".

"כולם יודעים שמערך הכשרות של הרבנות לא מתפקד ורק פירוק המונופול ופתיחת השוק לתחרות יפתור את הבעיות שיש כיום. אמשיך בקידום החוק להפרטת מערך הכשרות כדי שאזרחי ישראל יוכלו להיות יותר בטוחים בכשרות אותה הם צורכים, עם ישראל רוצה כשרות אך לא רוצה מונופול ולא מוכן לשלם בלי לקבל תמורה", הוסיפה.