ביער רומבולה
ביער רומבולהצילום: הסאימה + מחלקת קשרי החוץ של הכנסת

יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, יצא לביקור רשמי בליטא ובלטביה, לרגל ציון 25 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למדינות אלה.

אל יו"ר הכנסת מתלווה ראש אגודת הידידות ישראל-ליטא, ח"כ מיכל רוזין (מרצ)

עם הגיעו ללטביה, ציין אדלשטיין את שיתופי הפעולה הפוריים של המדינה המארחת עם ישראל, בעיקר בתחומי התיירות, התרבות והמסחר. "נרחיב שיתופי פעולה אלה גם לתחומים נוספים", אמר.

יו"ר הכנסת נועד עם נשיא המדינה ריימונדס ויוניס, ראש הממשלה מאריס קוצ'ינסקיס, שר החוץ אדגרס רינקביץ', יו"ר הפרלמנט אינרה מורניצ׳ה, ובכירים נוספים בממשל הלטבי.

זהו ביקור ראשון מזה 14 שנים של יו"ר כנסת מכהן בפרלמנט בלטביה. אדלשטיין הודה למארחיו על יחסה האוהד של לטביה כלפי ישראל בפורומים בינלאומיים ותמיכתה בהצבעות חשובות הנוגעות לישראל.

עוד ציין לטובה את היחס והטיפול של נשיא המדינה ויושבת ראש הפרלמנט בשימור זיכרון שואת יהודי לטביה.

בטקס זיכרון שנערך ביער רומבולה, בו נרצחו 25 אלף יהודים במהלך שבוע אחד בלבד במלחמת העולם השניה, אמר אדלשטיין "לא ייטבחו עוד יהודים בארץ זרה, לא יעמדו עוד בשורות ארוכות מול מכונת ירייה. לעולם לא עוד".

היום מקיימים חברי הכנסת אדלשטיין ורוזין סדרת פגישות בליטא, בהן פגישת עבודה עם יו"ר הפרלמנט ויקטוראס פרנקיטיס ונושאי תפקידים בכירים בו, עם נשיאת ליטא דליה גריבאוסקאיטה, ראש הממשלה ובכירים בצבא ובממשל.

בפגישתם הבוקר שוחחו יושבי ראש בתי הנבחרים על הרחבת שיתופי הפעולה הפרלמנטריים בתחומים שונים, וסיכמו על המשכיות המפגשים בין הפרלמנטים, באמצעות קבוצות הידידות ו-ועדות הכנסת.

יו"ר הכנסת אדלשטיין וח"כ רוזין צפויים ליטול חלק בטקס באתר ההנצחה בפונאר, ואחר הצהריים יעניק יו"ר הכנסת מדליית חסידי אומות עולם למשפחת בוז'ל, אשר הסתירה בביתה בזמן המלחמה צעירה יהודיה ובכך הצילו את חייה.