הגלולה האדומה
הגלולה האדומהצילום: iStock

יותר ויותר אנשים בארה"ב מתארים תהליך של התפכחות מדעותיהם השמאלניות. כך טוענת הסופרת השמרנית אליזבת איימס בטור ב"פוקס ניוז".

את ההתפכחות מאשליות שמאלניות, במיוחד בכל הקשור לפמיניזם, נהוג לכנות "בליעת הגלולה האדומה" – מושג השאול מהסרט הנודע "המטריקס" (1999), בו גיבור הסרט מצליח לראות מבעד לעולם השקרי שמסביבו רק לאחר שהוא מחליט לבלוע את הגלולה האדומה שהוצעה לו, ולא את הגלולה הכחולה, שתשאיר אותו בעולם האשליות שהורגל אליו.

איימס טענה שכפי שהתקשורת כשלה בניבוי עלייתו לשלטון של דונלד טראמפ, היא אינה מבחינה בתהליך שעשוי להיות בעל חשיבות לא פחותה. "אנשים בכל הגילאים והמוצאים האתניים מעלים סרטי יוטיוב המתארים 'רגעי גלולה אדומה' – התפכחויות אישיות שגרמו להם לזנוח נרטיבים שמאלניים אותם ינקו מאז ילדותם מחברים, מורים, מהחדשות ומתקשורת הבידור", כתבה.

השמאלנים המתפכחים "מעלים לרשת מונולוגים המשליכים מעליהם את אזיקי התקינות הפוליטית", הסבירה איימס. "בסרטונים שלהם ניתן למצוא את החתרנות שהיתה פעם סימן היכר של השמאל – לפני שהתנועה איבדה את חוש ההומור שלה".

הדוגמה האחרונה לכוכבת ימין מהסוג הזה היא קנדס אוונס שחורת העור, שסרטון ביקורת שלה על תנועת השחורים האנטי-לבנה "Black Lives Matter" קיבל עד כה יותר מ-700 אלף צפיות.

יוטיוב אף הסירה את הסרטון למשך זמן מה – ובכך רק תרמה לפופולריות שלו, מן הסתם.

אנשי השמרנות החדשה מכנים את השמאל הקיצוני "אלט לפט", כתשובה לכינוי "אלט רייט" שדבק בימין הקיצוני.

איימס נתנה דוגמאות נוספות למתפכחים שעברו משמאל לימין, בהם Dissent Report שאמר שעבר ימינה לאחר שראה את חבריו מהשמאל מתקדמים לקראת דיקטטורה סמכותנית, כמו גם Pat Riarchy, דייב רובין, הבמאית קאסי ג'יי (שיצרה סרט המתאר את המעבר שלה מפמיניזם לאהדת זכויות הגברים) ואישיות היוטיוב לייסי גרין, שנחשבה פמיניסטית מאוד וקוראת כעת לדיאלוג עם אנטי-פמיניסטים.