מחקר: ישיבה ארוכה מגבירה סיכון למוות

מחקר חדש של אוניברסיטת קולומביה קובע: ישיבה ארוכה ללא תנועה מגדילה משמעותית את הסיכון למוות. ההמלצה: להניע את הגוף מדי חצי שעה.

ניסן צור , כ"ב באלול תשע"ז

ישיבה ממושכת עלולה לפגוע בכם
ישיבה ממושכת עלולה לפגוע בכם
צילום: איסטוק

כעת זה מדעי: אם תזיזו את הגוף שלכם מדי חצי שעה, תקטינו בצורה משמעותית את הסיכון למחלות ולמוות מוקדם.

מחקר שערכו חוקרי המרכז הרפואי באוניברסיטת קולומביה מעלה כי תזוזה של הגוף מדי חצי שעה, תנטרל את ההשפעות המזיקות של ישיבה ממושכת במהלך העבודה.

החוקרים גם ממליצים להקפיד על פעילות קלה של הגוף מדי חצי שעה, מאשר לבצע פעילות גופנית מאומצת פעם אחת ביום בלבד.

"אם אתה יושב כל היום בעבודה או בבית, מומלץ מאוד לזכור לקחת הפסקה מהרגלי הישיבה שלך לעיתים קרובות ככל האפשר. גם מי שמבצע פעילות גופנית קבועה, צריך לזכור לקחת הפסקות מהישיבה הארוכה ולנוע במהלך כל היום, מאחר ופעילות גופנית אינה מספקת על מנת למנוע את הסיכונים שבישיבה ארוכה מדי יום", אמר קית' דיאז, אחד החוקרים מאוניברסיטת קולומביה.

במהלך המחקר ציידו דיאס וחבריו לפחות 8,000 בני אדם מעל גיל 45 במכשיר שניטר את הפעילות הגופנית שלהם מדי יום בין השנים 2009-2013.

לאחר מכן עקבו החוקרים אחר שכיחות מקרי המוות בקרב הנחקרים עד שנת 2015. הממצאים העלו כי במהלך יממה של 16 שעות היו מרבית המשתתפים במחקר ללא תנועה 12.3 שעות. המשתתפים במחקר שהיו ללא פעילות גופנית כלשהי במשך 13.2 שעות ביממה, היו בסיכון למוות פי 2.6 מעמיתיהם שהקפידו על תנועה מדי חצי שעה.

"המחקר נועד לבדוק מהי התכונה הגרועה ביותר בהרגלי הישיבה של בני אדם – האם כמה שעות הוא יושב, או האם ישיבה לפרקי זמן ארוכים בכל פעם. לצערנו, התוצאות הראו כי שני המקרים מזיקים במיוחד עבור בני אדם" אמר דיאז.