השופט אסף זגורי
השופט אסף זגוריצילום: בתי המשפט

נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס פרופ' אליעזר גולדברג, דחה באופן מוחלט בקשת בירור ותלונה שהועברו לטיפולו בנוגע לסגן נשיא בית המשפט למשפחה בנצרת, השופט אסף זגורי.

בקשת הבירור הופנתה על ידי נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, בעקבות מכתב ששיגרו אליה חברות הכנסת של סיעת מרצ, זהבה גלאון מיכל רוזין ותמר זנדברג. התלונה הוגשה על ידי שדולת הנשים בישראל.

התלונה והמכתב נשלחו בעקבות כתבה שפורסמה בחודש מאי השנה על ידי העיתונאית שרון שפורר באתר ושמו "המקום הכי חם בגיהינום", ובו טענה שפורר כי השופט זגורי אמר בנאום בכנס מטעם לשכת עורכי הדין כי 99 אחוז מתלונות הנשים שמגיעות לבדיקה בפוליגרף הן תלונות שווא.

הדברים המצוטטים לכאורה מפיו של השופט נאמרו בכנס שהתקיים בחודש יוני 2016. אולם, בכתבה נטען כי "זו לא הפעם היחידה שבה הביא את הסטטיסטיקה הזו בפני עורכי הדין של הלשכה".

בתלונתה של שדולת הנשים נכתב בין היתר "דבריו החמורים של השופט ... מצביעים באופן ברור על כך שיש הטיה חריפה ובלתי ניתנת לגישור בדעתו, וכי לא יוכל לשפוט משפט צדק את הנשים העומדות בפניו". חברות הכנסת מצידן דרשו כי השופט זגורי יתנצל על דבריו ולחילופין ינזף בידי נשיאת בית המשפט העליון.

התלונה ובקשת הבירור נבדקו על ידי נציב קבילות השופטים, שהעביר אותם לתגובתו של השופט זגורי. בתגובה טען השופט כי מדובר בדברים שאמר בתשובה לשאלה בסיום נאום שנשא בכנס המדובר בחודש מאי 2016.

השופט זגורי ציין, כי הדרך בה הובאו דבריו בדיווח באתר "המקום הכי חם בגיהינום" אינה מדויקת, והפנה לדיווח אודות הדברים שפורסם בעיתון "בשבע" סמוך למועד הדברים, ומשקף באופן הוגן הרבה יותר את הנאמר בכנס (לפרסום זה קדם הפרסום הראשון של דברי זגורי במדור "הקרב על המשפחה" של ערוץ 7).

לדבריו, הנאום אותו נשא עסק בשאלה כיצד ניתן לפסוק בבקשות לצווי הגנה שמגישות נשים נגד גברים, זאת במקום שבו אין עדות ראייה והתלונה על אלימות נסמכת על מילתה של האישה בלבד. השופט זגורי ציין כי בנאומו התייחס לאפשרות של שימוש בפוליגרף לצורך בירור האמת במצב כזה. התשובה שנתן לשאלה בסיום הנאום מסרה נתון סטטיסטי אודות המתרחש באולמו, ולא הביעה דעה רחבה בסוגיית תלונות השווא.

עוד ציין זגורי, כי הופעה בכנס נוסף שיוחסה לו כלל לא התרחשה, זאת מאחר שלא השתתף באותו כנס כפי שניתן ללמוד בקלות מהתוכנייה.

הנציב פנה גם לעורכת הדין שהנחתה את הפאנל במסגרתו נאם השופט, ואשר על פי הדיווחים הפנתה אליו את השאלה שהתשובה אליה עוררה את הסערה. בתגובה לפנייה איששה עורכת הדין את גרסתו של השופט זגורי.

בין היתר ציינה עורכת הדין, "אין ומעולם לא נאמר המשפט המצוטט ... והוא עיוות של מה שנאמר ע"י כב' השופט...".

בעקבות החלטת הנציב שיגר מנהל בתי המשפט מכתב חריף לשלוש חברות הכנסת שפנו בעניינו של השופט זגורי לנשיאת בית המשפט העליון, בו נכתב בין היתר, "מערכת בתי המשפט נתונה לביקורת מתמדת. ביקורת זו היא רצויה והיא מסייעת למערכת ללמוד ולהשתפר. ואולם, פעורה תהום בין העברת ביקורת לגיטימית לבין השתלחות בנושא משרה שיפוטית והסקת מסקנות על בסיס הנחות כאלה ואחרות. צר לנו כי כך בחרתן לנהוג במקרה זה שיש בו כדי לפגוע באמון הציבור במערכת – ללא כל בסיס".