שריון. אילוסטרציה
שריון. אילוסטרציהPhoto by Ofer Zidon/FLASH90

הפיילוט לשילוב נשים לוחמות בחיל שריון לא הצליח: שתיים מתוך שתים עשרה בנות שגויסו לטירונות בשריון, נשרו במהלך תקופת ההכשרה.

כזכור, במסגרת הפיילוט ביקשו בצה''ל להכניס לתוך טנק שלוש נשים לוחמות וגבר לוחם אחד, שיפעלו בו יחד.

בעקבות הכישלון יבדקו בצה''ל האם ניתן לאייש את הטנקים רק בנשים. בצבא מדגישים כי הרצון לשלב נשים במערך הלוחם נובע ממצוקת כוח אדם, ומאמינים בהצלחת הפיילוט הנוסף לאיוש טנקים על ידי נשים בלבד.

על רקע בג''ץ הגיוס שהסעיר השבוע את המערכת הפוליטית, בצה''ל היו שמחים להקים גדוד חרדי נוסף על אף המשמעויות הכספיות והלוגיסטיות הקשורות בכך, בתקווה שהדבר יחסוך שירות פעיל של מספר גדודי מילואים בכל שנה.

האיום האיראני בגבול הצפוני

המחשבה האיראנית להגיע לחצי סהר החובק את ישראל, מאיראן ועד לבנון, הולכת ותופסת תאוצה. אפשר לקבוע בפירוש כי הציר האיראני עם סוריה וחיזבאללה בא לידי ביטוי ב-16 אלף לוחמים מוסלמים הפועלים על אדמת סוריה, ועלולים לנסות בכל רגע לפגוע בביטחון ישראל.

בשנה האחרונה ביצע צה''ל 56 תקיפות באדמת סוריה, בתגובה לירי הפצמ"רים שזלג ממלחמת האזרחים במדינה. למעשה סומן קו אדום ולפיו ישראל לא תבליג על שום ירי שמאיים על תושבי רמת הגולן.

סוריה
סוריהצילום: רויטרס

חיזבאללה משתנה

חיזבאללה לא מחזיק כיום בנשק מדויק, על אף ניסיונות רבים מצדו להשיג נשק כזה שמסוגל לפגוע במטרה בדיוק של עד עשרה מטרים.

ארגון הטרור שונה ממה שהכרנו לפני שלוש שנים, וכיום מתמקד באיסוף מודיעיני, מצטייד בכלי טייס בלתי מאוישים ועוד. הארגון שבראשו עומד חסן נסראללה איבד 2000 מלוחמיו בסוריה, והסיוע האיראני אליו הולך ומצטמצם.

המאבק של חיזבאללה כיום הוא בעיקר פנימי. מותו של ראש מערך האבטחה של נסראללה אינו קשור לישראל וגם הנאומים של נסראללה שבהם הוא מאיים על ישראל, מכוונים בעיקר לעם הלבנוני ולחיזוק המוראל של לוחמי חיזבאללה.

שקט מדומה ביו"ש

התיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית הצמטמם מאז הפיגוע הרצחני בהר הבית, ובצה''ל מעריכים כי הסבירות להתדרדרות ביהודה ושומרון היא גדולה. בשנה האחרונה נמנעו 387 פיגועים ובצה''ל מקדישים מאמצים לריסון השטח.

גדי איזנקוט
גדי איזנקוטצילום: דובר צה"ל

המערכה בין המלחמות

במערכת הביטחון נעשים מאמצים חשאיים כל העת, תוך כדי שיתוף פעולה בין-לאומי, לפגיעה בהתעצמות של אויבינו ובהם איראן, סוריה וארגוני הטרור חיזבאללה וחמאס.

המטרה של צה''ל בסופו של דבר היא לסכל פעילות טרור התקפית. בכל שנה נעשות מאות פעולות שלא נחשפות לציבור, ועל פי פרסומים זרים ישראל תוקפת בסוריה וגם במקומות רחוקים הרבה יותר, במטרה להרחיק עד כמה שיותר את האיומים על אזרחי ישראל.