ממראות ההפגנה
ממראות ההפגנהצילום: דניאל לביא אביעזרי

מול משרדי מחוז דרום של משרד החינוך הפגינו היום הורים ותלמידים בדרישה לאשר להם הרשמה מוסדרת לבית הספר התורני ממ"ד בישוב שבי דרום. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עוז קדמון, אב לשניים מהילדים המושבתים.

קדמון מסביר את המניע להפגנה ולהשבתה ואומר כי בית הספר בשבי דרום המתנהל כתלמוד תורה ממלכתי דתי אינו יכול להתרחב מאחר והישוב, המאוכלס בעקורי כפר דרום, טרם קיבל את אישורי המגרשים לבנייה, עבודה שהייתה יכולה להוביל לקליטת משפחות רבות נוספות וממילא להגדלת בית הספר.

מנגד, אומר קדמון, משפחות ממועצות הסביבה מעוניינות לשלוח את ילדיהן לבית הספר שבשבי דרום בשל אופיו התורני של בית הספר, אך לפי שעה הן אינן זוכות למענה מצד הגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך.

בדבריו מציין קדמון כי התלמידים רשומים בדרכים שונות בבית הספר בשבי דרום, אך בפועל אינם יכולים ללמוד במקום שכן עד כה לא ניתן האישור הרשמי של משרד החינוך לרישום זה. לדבריו מבחינת משרד החינוך בית הספר שבו אמורים הילדים ללמוד הוא בית הספר בכפר מיימון, אך גם שם הדברים אינם פשוטים כלל ועיקר שכן "בכפר מיימון אומרים לנו שאי אפשר להכניס אצבע לבית הספר שלהם".

"מדובר באמירה כפולה. האמירה הראשונה היא שיאפשרו גם לילדי שדות-נגב להגיע ולהגדיל את הכיתות כדי שתהיה זכות קיום לתלמוד תורה. האמירה השנייה היא שמדובר באנשים משדות-נגב שהגיעו בעקבות קריאה של תנועת 'אור' לחיזוק הישובים בישובי עוטף עזה ורוצים לתת לילדיהם חינוך כמו שהם מאמינים ורוצים שהמדינה תאפשר להם להגיע לשבי דרום".

בדבריו מעיר קדמון כי בפזורה הבדואית איפשרה המערכת במקרים חריגים מהלך דומה תחת ההגדרה 'אזור רישום שלישי'. "בגלל מריבות פנימיות איפשרו להם את זה. אנחנו חושבים שלילדינו לא מגיע פחות. מגיע להם חינוך בסיסי".

מאז ראשית השנה שובתים בעקבות הדרישה וההתעלמות הממסדית ממנה כחמישים תלמידים. "נושא השביתה היה הס מלהזכיר, כי לבטל תלמוד תורה זה דבר חמור וקשה מאוד. לא עשינו את זה בכפר דרום מאז ומעולם, אבל עכשיו אנחנו חשים שביטולה היא קיומה. בלי זה לא יתאפשר לתלמוד תורה להתנהל כבית ספר נורמאלי ולא לילדי שדות-נגב לקבל את החינוך שהם מאמינים ורוצים לקבל. מדובר בבית ספר שיש בו לימודי ליבה וכל הנדרש כבית ספר ממ"ד, אבל הוא גם תלמוד תורה".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "לכל ילדי המועצה האזורית שדות-נגב מענה חינוכי בהתאם לאזורי המיפוי המקובלים. הורים שמעוניינים שילדיהם ילמדו מחוץ לרשות המגורים ומחוץ לאזור המיפוי, מחוייבים לקבל היתר ללימודי חוץ מרשות החינוך המקומית בה הם מתגוררים".