השר צחי הנגבי
השר צחי הנגביצילום: Tomer Neuberg/Flash90

השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי, ישתתף מחר (שני) בניו יורק כראש המשלחת הישראלית, בכינוס השנתי של פורום המדינות התורמות לרשות הפלסטינית.

יחד עם השר ישתתף בכנס גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב מרדכי, שעוסק בצד המקצועי של הפרוייקטים המקודמים לרווחתם של הפלסטינים.

בכינוס הפורום ישתתפו שרי חוץ של עשרות מדינות התורמות לרשות. מדובר בפורום שנוסד בשנת 1993 בראשות נורבגיה, ומאז הוא מתקיים בצד מפגש העצרת הכללית של האו״ם בחודש ספטמבר - במטרה לחזק את יכולת הפעולה של מוסדות הרשות בתחומים האזרחיים.

בראש המשלחת האמריקנית עומד מאז חילופי הממשל בבית הלבן השליח המיוחד של הנשיא טראמפ לנושאים בינלאומיים עו״ד ג'ייסון גרינבלט, שכבר הספיק יחד עם הנגבי לקדם פרוייקט משותף לישראל ולפלסטינים.

לפורום שותפים גם הנציבה לנושאי חוץ באיחוד האירופי, לשעבר שרת החוץ של איטליה פדריקה מוגריני, מזכ״ל האו״ם ושליח הקוורטט למזרח התיכון.

הנגבי יציג במהלך הכינוס את תוכניותיה של ישראל לשיתופי פעולה עם הרשות הפלסטינית ויסביר את החזון של הממשלה לגבי חיזוק יכולתם של הפלסטינים לנהל בעצמם את חייהם. חזון זה גובש לאחר שיחות צמודות עם הממשל האמריקני.

השר יציג במהלך הכינוס את התוכנית להקמת אזור תעשיה על פני שטח של 1,100 דונמים בו יוקמו עשרות מפעלים שיעסיקו אלפיים עובדים. על פי התוכנית הישראלית, האזור אמור להוות מנוע צמיחה לכלכלה הפלסטינית, גם בשל העובדה שיוקמו בו מחסני ערובה לסחורות מיובאות במקום אחסונן בשטח ישראל וגביית מיסי היבוא על ידי המכס הישראלי.

מיזם נוסף שמבקשת ישראל לקדם הוא הקמת אזור תעשיה מפוקח בעזה. מדובר במיזם שיאפשר הפעלת אתר לקיומן של תעשיות המצויות בקשיים מזה זמן רב בשל העדר היתר להכנסת חומרי תעשיה דו שימושיים לרצועה מטעמים ביטחוניים. בירושלים מאמינים כי הקמת אזור מוגדר ומבוקר תאפשר צמיחה כלכלית בעזה ותוריד את אחוזי האבטלה.

הנגבי יספר בכינוס המדינות התורמות כי ישראל והרשות הפלסטינית הגיעו להסכמות בדבר טיפול במפגע השפכים החמור ביותר באזור. על פי הסיכומים, יונח צינור להזרמת השפכים מירושלים עד בקעת הירדן, ויוקמו מתקנים לטיפול בשפכים מהצד הפלסטיני.

השר לשיתוף פעולה אזורי גם יסקור את ההתקדמות בתחומי פעילות שסוכמו כבר בעבר, בנושאי החשמל, המים, שדרוג המעברים, הגז הטבעי, הדואר והסלולר, גשר אלנבי, מרחב הדיג בעזה, הקלות על המערכת הפיננסית והבנקאית, תעסוקת פועלים בישראל, קידום סקטור ההיי טק הפלסטיני, והפרויקטים תעלת הימים והמסדרון הכלכלי ביריחו.