תחבורה ציבורית. ארכיון
תחבורה ציבורית. ארכיוןצילום: פלאש 90

משרד התחבורה ועיריית ירושלים, באמצעות חברת מוריה לפיתוח ירושלים, החלו בהקמתה של התחנה המרכזית החדשה בירושלים - במחלף גולדה, סמוך לשכונת רמות בצפון ירושלים.

כחלק ממהפכת התחבורה הציבורית בצפון ירושלים תוקם תחנה מרכזית חדשה לטובת תושבי צפון העיר ובה מסוף נוסעים וחניון אוטובוסים ענקי.

הפרויקט החדש מהווה בשורה של ממש עבור תושבי צפון ירושלים שייהנו מנגישות תחבורתית רבה במרחק קצר מביתם. התחנה המרכזית החדשה אמורה גם להביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה בכניסה לעיר.

מסוף הנוסעים יכלול 11 רציפים שיקלטו תחבורה עירונית ובין – עירונית, אליו יגיעו הנוסעים במעבר הולכי רגל תת קרקעי מוסדר ונגיש. כמו כן, יוקם חניון אוטובוסים שישתרע על פני 20 דונם ובו כ- 250 חניות לאוטובוסים.

חניון האוטובוסים החדש יביא לפינוי חניוני האוטובוסים הנמצאים בכניסה לירושלים, אשר יפונו במסגרת פרויקט הדגל של העיר ירושלים - פרויקט "הכניסה לעיר". מעל החניון החדש יוקם גג ירוק עם צמחייה מרובה ואדניות ענק. ההשקעה בפרויקט הינה כ-350 מיליון שקל.

לפרויקט תב"ע מאושרת ולאחרונה החל שלב החפירה והדיפון. ברבעון הראשון של 2018 יחל שלב הקמת המסוף וחניון האוטובוסים שיושלם באמצע שנת 2020. שנה לאחר מכן בשנת 2021 תושלם הקמתו של מסוף הנוסעים.

משרד התחבורה אשר תיקצב את הפרויקט במלואו, יחליט לאיזה חברות תחבורה להקצות את הפרויקט לאחר סיומו.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין "הקמת התחנה המרכזית החדשה במרכז גולדה מהווה נדבך נוסף במהפכה התחבורתית, שמקדם משרד התחבורה, בכל רחבי הארץ ובכללם גם במטרופולינים הגדולים. מדובר בפרויקט נוסף של משרד התחבורה ועיריית ירושלים, שישפר את הנגישות התחבורתית בצפון העיר ואיכות החיים של תושבי העיר, כמו כן הוא יקצר את זמן הנסיעה ליעדים השונים באופן משמעותי".

השר כץ הוסיף כי משרדו מקדם בימים אלה גם את פרויקט הרחבת כביש המנהרות בעלות של כ-850 מיליון שקל מכביש בגין ועד צומת אלעזר (כביש 60). מדובר בתוספת של נתיב נסיעה לכל כיוון, ונתיב המיועד לתחבורה ציבורית (נת"צ). הרחבת כביש המנהרות נועדה לאפשר להגדיל את קיבולת כלי הרכב החולפים בו, הצפויים כתוצאה מתוספת יחידות דיור המתוכננות בבית שמש, ביתר עילית, צור הדסה והסביבה.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, הוסיף "ירושלים גדלה ומתפתחת וצומחת ואנו ממשיכים כל העת לשפר ולחזק את מערך התנועה כדי לתת מענה לצרכי התושבים. הפרויקט יביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה, יורידו מעומסי התנועה בשכונות צפון העיר ויקלו על הכניסה והיציאה של תושבי המטרופולין לירושלים. אני מודה לשר התחבורה ישראל כץ על מחויבותו לירושלים ועל הירתמותו לפיתוחה וחיזוקה".