האוניברסיטה העברית
האוניברסיטה העבריתצילום: חזקי ברוך

התכנית בפילוסופיה, כלכלה ומדעי המדינה (פכ"מ) נוסדה באוניברסיטה העברית בירושלים לפני כחמש עשרה שנה.

בכל אותן שנים, כך מתברר, קיבלו מאות בוגרים תארים אף שהתכנית לא קיבלה הכרה מהמועצה להשכלה גבוהה, ולמעשה בכירי האוניברסיטה חילקו תארים בניגוד לחוק.

לפני שנה פנה ארגון לביא העוסק במנהל תקין לגורמים הרלוונטיים במל"ג ואף ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה כי העבירות יבחנו ויטופלו.

בימים האחרונים הודיע היועץ מנדלבליט לארגון לביא כי העניין עדיין מצוי בבדיקה של הגורמים הרלוונטיים זאת לאחר שעברה שנה מפניית הארגון.

בעקבות תשובת היועמ"ש החליטו בלביא להגיש תלונה במשטרה נגד בכירי האוניברסיטה על עבירות פליליות הנוגעות לחלוקת התארים שלא כדין. בין העבירות המתוארות בתלונה עולה חשד לקבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, ועבירות נוספות.

לקריאת מכתב התלונה למשטרה לחץ כאן

לטענת ארגון לביא, מייסדי התכנית, הפרופ' אבנר דה שליט והפרופ' דני אטאס - תומך נלהב של ארגון שוברים שתיקה - לא מסתירים את מטרות התכנית, והתבטאו בעבר בנוגע לחזון התכנית האקדמית, הם אמרו באופן פומבי כי הבוגרים מיועדים להשתלב בשירות המדינה ולהטמיע את תובנותיהם הפוליטיות במערכות השלטון במדינת ישראל.

בארגון לביא מציינים כי מייסדי התכנית יכולים להיות מרוצים, מאות מבוגרי התכנית השתלבו בתפקידי מפתח במשרד האוצר, ומייסדי התכנית צופים שכניסתם של הבוגרים למשרד האוצר תחולל שינוי פוליטי בתפיסת המשרד את עבודתו. כעת משטרת ישראל תצטרך לחקור את הפרשה.