אסון צור
אסון צורצילום: HARNIK NATI\GPO

אסונות צור יונצחו על ידי המדינה בעצרת ממלכתית, כך חשף היום (שני) הכתב הצבאי נועם אמיר באתר ערוץ 20.

ב-16 בנובמבר השנה יערך טקס ממלכתי לזכרם של 104 חללי צור בהיכל הזיכרון בירושלים.

"הגיע העת והשעה להשיב את זכרם למקום הראוי להם ולכבד את מורשתם", אמרה הבוקר לערוץ 20 אודליה אלבו שווייצר, נציגת בני הדור השני לנפגעי וחללי אסונות צור ובתו של ישראל-דב שווייצר איש מג"ב שניצל באסון צור הראשון.

אודליה יחד עם בני ניצולים ויתומי האסונות, ליאור ביטון – בנו של מרדכי ביטון ז"ל איש מג"ב שנהרג באסון צור הראשון ויעקב שטרן, בנו של יהודה שטרן, איש ממשל שניצל באסון צור הראשון, נפגשו לאחרונה עם יעקב גבאי סגן ראש אגף המשפחות להנצחת החייל ונציגים ממחלקות הנפגעים של צה"ל ומשמר הגבול והשב"כ וכולם נרתמו כאחד להנצחת האירוע.

"מגיע לנו, כדור שני ושלישי לנופלים ולנפגעים, לקבל את ההכרה והכבוד הראוי בציבוריות הישראלית" מסרו השלושה לערוץ 20.

אסון צור הראשון היה שיא טרגי במספר קורבנות ישראליים באירוע אחד. האסון התרחש ב-11 לנובמבר 1982, סמוך לתום מבצע שלום הגליל. באירוע קרס בניין הממשל הצבאי בצור שבלבנון ונהרגו בו 76 חיילים וקצינים ו- 24 נפצעו. אסון צור השני התרחש ב-4 לנובמבר 1983 ונהרגו בו 60 חיילים ואנשי כוחות הביטחון.

בשל העובדה כי שני האסונות התרחשו בחודש נובמבר שנה אחר שנה הוחלט לקיים את העצרת הממלכתית כאמור ב-16 בנובמבר 35 שנה אחרי האסון הראשון ו-34 שנה אחרי האסון השני. בני המשפחה נלחמים בשנים האחרונות על מנת שמדינת ישראל תכיר באירוע כפיגוע לאומני ולא כאסון שמצטייר כמעין תאונה טראגית.

בני המשפחות מסרו שהעצרת היא צעד ראשון בדרך לשנות את ההכרה המלאה בהרוגי האסונות כנפגעי טרור. בשנה האחרונה הושלמה בנייתו של היכל הזיכרון הממלכתי ובמשרד הביטחון הודיעו לבני המשפחות והניצולים כי הטקס יתקיים בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, אליו יוזמנו משפחות הנופלים, משפחות הנפגעים והניצולים מהאסונות, חברים לנשק, נציגי צה"ל ומערכת הביטחון, שב"כ ומג"ב.