אנדרטת השואה. ברלין
אנדרטת השואה. ברליןצילום: לירון אלמוג

ראש מפלגת הימין הגרמנית, "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), אמר כי הגרמנים לא צריכים להמשיך לחוש אחריות לגבי שלטון הנאצים. אלכסנדר גאולנד אמר את הדברים מוקדם יותר החודש, בשיחה עם חברי מפלגה בחבל תורינגיה.

סוכנות הידיעות JTA דיווחה כי גאולנד אמר שהגרמנים "אינם צריכים להיתפס עוד כמי שאחראיים לאותן 12 שנים בהן שלטו הנאצים. הן לא כבר משפיעות על הזהות שלנו היום. ואנחנו לא פוחדים לומר זאת".

גאולנד הוסיף כי כפי שהבריטים והצרפתים חשים "גאים ובצדק" בהיסטוריה הצבאית שלהם במאה ה-20, כך "לנו יש את הזכות להיות גאים בהישגי החיילים הגרמנים בשתי מלחמות עולם".

ל-AfD, שנוסדה לפני ארבע שנים, יש כיום נציגים ב-13 מתוך 16 בתי המחוקקים של מדינות גרמניה, והיא מקווה להיכנס גם לבונדסטג בבחירות שייערכו ביום ראשון הקרוב, 24 בספטמבר.

דבריו של גאולנד עוררו ביקורת קשה במפלגות המתחרות. "איני יכול לדמיין כיצד ניתן להיות גאה ולו במעט במיליוני מתים, פשעי מלחמה ברברים והשמדת אירופה", אמר תומס אופנהיים, יו"ר סיעת המפלגה הסוציאל דמוקרטית בבונדסטג.

פולקר בק מהמפלגה הירוקה אמר שהצהרותיו של גאולנד הופכות "יותר ויותר מגעילות". הוא ציין שחיילי גרמניה ירו למוות בהמוני יהודים בחזית המזרחית וכי "אין במה להתגאות".